Forside / Undervisningsforløb / Undervisningsforløb – Ungdomsuddannelse / Apolonia, Apolonia – Dokumentarfilmen som genre

Apolonia, Apolonia – Dokumentarfilmen som genre

Undervisningsforløb – Ungdomsuddannelse
  • Forfatter: Marianne Hundebøl

Dette undervisningsmateriale er målrettet ungdomsuddannelserne.

Analyse og fortolkning er omdrejningspunktet i materialet, som tilmed fokuserer på dokumentarfilmen som genre. Eleverne skal gennem den umiddelbare oplevelse og det efterfølgende analyse- og fortolkningsarbejde udvikle deres indsigt og indlevelse i dokumentarfilm.

Materialet er overordnet set koncentreret omkring to poler, nemlig

1. dokumentarfilmens virkemidler, i særlig grad instruktørens tilstedeværelse og betydningen af hendes forhold til Apolonia

2. kvinden og billedkunstneren Apolonia Sokol

’Apolonia Apolonia’ er en eksistentialistisk coming-of-age dokumentarfilm. Vi følger en ung kvindelig kunstners personlige og kulturelle udvikling og hendes kamp for at blive accepteret som billedkunstner og stadig holde fast i sig selv.

I kraft af filmens kompleksitet er det vigtigt, at eleverne - inden de ser filmen - klædes på. Apolonia Sokol ligner ikke nødvendigvis de mennesker, eleverne kender fra deres hverdag, hvorfor de på sin vis skal sænke paraderne og lukke hende ind. Også selvom hun er væsentlig ældre og lever en helt anden tilværelse, end de gør.

Læs mere

Beskrivelse

Information

  • Emner: Medier
  • Forfatter: Marianne Hundebøl