Bæredygtig skoleudvikling

Bæredygtig skoleudvikling

Af Bergthora Kristjansdottir & Lene Timm
ISBN: 
9788779966529
Målgruppe: 
Grundskolelærere og læreruddannelsen

Bæredygtig skoleudvikling handler om det tankevækkende ved at de seneste 35 års forsøgs- og udviklingsprogrammer i folkeskolen ikke har sat sig mærkbare spor i politiske strategier for skoleudvikling.

Levering 1-3 dage
Kr. 215,00
Medlemspris: Kr. 161,25 (gælder kun på ét eksemplar)
Alle priser er ekskl. moms

Beskrivelse

Yderligere info

Anmeldelser

Centralt i bogen er fortællingen om Kirsten Schalburg der gennem en række interviews beretter om sin kamp for skoleudvikling til gavn for alle. Hun har arbejdet på Bornholm, i Grønland og i mange år som lærer, kommunal konsulent og skoleleder på Københavns Vestegn.

Med professionalisme og idealisme har hun insisteret på ”glokal” skoleudvikling, dvs. en skoleudvikling med afsæt i såvel lokalsamfundet som det globale samfund, for at alle børn skal blive så dygtige som muligt.

Kirstens fortælling er et eksempel på hvordan eksisterende viden og praksiserfaringer om sproglig og kulturel mangfoldighed udgør en nødvendig kilde i videreudviklingen af folkeskolen hvis den skal blive bæredygtig. Bæredygtig i den forstand at skolen mindsker betydningen af social og etnisk baggrund i forhold til faglige resultater.

ISBN: 
9788779966529
Antal sider: 
152
Årstal: 
2014
Forlag: 
Dansklærerforeningens Forlag
Uddannelse
INDSKOLING
MELLEMTRIN
UDSKOLING
Studerende
Læreruddanner
Vægt: 
0.35
Anmeldelser: 

"Det er efter min mening en spændende og tankevækkende debatbog. Den biografiske fortælling om Kirsten Schalburg efterlader læseren med tydelige billeder af en betydningsfuld og karismatisk person, der har sat nogle vigtige aftryk på vejen mod en skole i et glokalt (Kirsten Schalburgs udtryk) samfund - et samfund, der forener det lokale og det globale. Det er bæredygtigt. Nu er det op til os at føre arven videre. Jeg kan varmt anbefale bogen til skoleledere, lærere, embedsmænd og politikere, der interesserer sig for undervisning af tosprogede elever og en god skole for alle." (folkeskolen.dk, 8. januar 2015, af Christina Hostrup).
Se hele anmeldelsen på folkeskolen.dk

"Den er en cocktail af uddannelsespolitiske analyser spækket med Kirsten Schalburgs eksempler på, hvordan sproglig og kulturel mangfoldighed kan integreres i skoleudvikling. Forfatterne Bergthora Kristjansdottir og Lene Timm giver desuden læseren indblik i, hvordan danske politikere poster millioner af kroner ind i projekter om tosprogede elever - uden at bruge erfaringer og nyvunden viden til noget." (Efterskolen nr. 6/2015).
Læs mere af anmeldelsen her.