Forside / Undervisningsforløb / Undervisningsforløb – Ungdomsuddannelse / Undervisningsforløb til "Mesterfortællinger – Blichers noveller som værklæsning"

Undervisningsforløb til "Mesterfortællinger – Blichers noveller som værklæsning"

Undervisningsforløb – Ungdomsuddannelse
  • Forfatter: Mette Moltesen og Dorrit Færk Møller

Tre undervisningsforløb tilrettelagt efter bogen Mesterfortællinger. Blichers noveller som værklæsning. Hvert forløb tager udgangspunkt i en af St.St. Blichers tre store noveller, ”Brudstykker af en landsbydegns dagbog”, ”Sildig opvågnen” eller ”Præsten i Vejlby”, som er blevet moderniseret og rigt gloseret i den nye udgave. I en overskuelig form giver forløb- og modulplanerne forfatternes bud på, hvordan læsningen af novellerne kan opdeles i mindre bidder, hvilke teoretiske kapitler man med fordel kan læse, og hvilke arbejdsspørgsmål m.m. der kan understøtte arbejdet med den enkelte novelle og vinklen.

I forløbet om ”Brudstykker af en landsbydegns dagbog” er der særligt fokus på novellegenren og identitetsdannelse som tema, mens forløbet om ”Sildig opvågnen” i stedet betoner den litteraturhistoriske vinkel. Endelig fokuserer forløbet om ”Præsten i Vejlby" på de kriminalistiske elementer og perspektiver i Blichers novelle.

Læs mere

Beskrivelse

Information

  • Emner: Kanon, Litteratur
  • Forfatter: Mette Moltesen og Dorrit Færk Møller