Bliv medlem i dag og få masser af fordele – læs mere
Dette nummer handler om det skrivende barn. Men også om det skabende, kreative og reflekterende barn. Barnet som forfatter, som skribent og illustrator. Skriftlighed i folkeskolen har forandret sig i de senere år. Vi taler nu om fremstillingsformer og skrivesituationer. Det stiller krav til elevernes skriftlighed og opgaveforståelse, men et giver også muligheder for at skabe relevante, virkelighedsnære tekster, der peger ind i elevernes egne livsverdener. Rundt om i landet findes forfatterskoler for børn, der vil skrive. DANSK har besøgt forfatterskolen Univers i Aarhus og undersøgt, hvad der motiverer unge mennesker til at skrive, og hvad de skriver. Vi har talt med undervisere og med de unge selv. Forfatterskolerne bliver desuden fulgt tæt fra forskerside, og det kan du også læse mere om her i bladet. Blandt meget andet kaster vi også et blik på literacy i indskolingen, på skrivning i forbindelse med dansk som andetsprog, og så har vi været på hele to litteraturfestivaler.
God sommerlæselyst.