Forside / Tidsskrifter / DANSK / DANSK 1/2016 – Indskoling

DANSK 1/2016 – Indskoling

Årets første nummer af DANSK har temaet ”Indskoling”. Et tema der kan komme langt omkring – både hvad angår indhold, vinkler og interesser, men en rød tråd skal der være – og det er der også gennem bladets artikler og indlæg: Fokus på børns sprog og skriftsprog.

 

Ekstramateriale til DANSK 1/2016:

Årets første nummer af DANSK har temaet ”Indskoling”. Et tema der kan komme langt omkring – både hvad angår indhold, vinkler og interesser, men en rød tråd skal der være – og det er der også gennem bladets artikler og indlæg: Fokus på børns sprog og skriftsprog.

Eksempel på skema med aktiviteter og mål til artiklen "Tværfagligt projektarbejde i indskolingen" af Mette de Hemmer Gudme.
>Se skemaet her (pdf) 

Af sted, til stede –Undervisningsforløb til 7.-9. Klasse, af Marianne Hundebøl
>Se forløbet her på dansklf.dk 

 

Litteraturliste til "De første år i skolen – samarbejdet mellem lærere og pædagoger"
Af Trine Ankerstjerne – lektor og professionskonsulent, UCC

BUPL(2011): Leg og læring i fremtidens dagtilbud. Børn og Unge Forskning.BUPL og DLF, 2005 – fællespapirer om samarbejde
Evalueringsinstituttet EVA (2014): Inspirationskatalog – fra skole til skole
Evalueringsinstituttet EVA (2005): Skolefritidsordninger
Hiim, Hilde og Else Hippe (2010): Læring gennem oplevelse, forståelse og handling En studiebog i didaktik. Gyldendal Uddannelse
Holm, Lars (2009): Heldagsskolen som uddannelsespolitiskinitiativ. Tredje statusrapport 2008-2009
Klafki, Wolfgang (2011): Dannelsesteori og didaktik – nye studier. Klim
Stanek, Anja (2010): ”Børneperspektiver på den SFO-pædagogiske praksis”. In SFO- og fritidspædagogik – før, nu og i fremtiden. Ankerstjerne, Trine (red.). Dafolo

Litteraturhenvisninger til artiklen Styrkelse af børns skriftsprog af Tina Kornbech Nielsen:
Aram, Dorit (2006), Early literacy interventions: The Relative roles of storybook reading, alpha - betic activities, and their combination. Reading and Writing, 19(5), 489-515.
Arnquist, Anders (2012), Dysleksi og førskolebørn. I Samuelsson, Stefan (2012), Dysleksi og andre vanskeligheder med skriftsproget.
Aukrust (2005), Tidlig språkstimulering og livslang læsing – en kunnskabsoversikt. Pædagogisk forskningsinstitut, Universitet i Oslo.
Borstrøm, Ina & Pedersen, Dorthe Klint (2004), Læseevaluering på begyndertrinnet. Alinea.
Broström, Stig & Skriver, Anders & Hansen, Ole (2012), Sproghistorier: En bro mellem skriftsprogstilegnelse i børnehave og indskoling? Dafolo.
Bylander, Helle & Krogh Trine (2014), Sprogets milepæle. Hvornår skal vi være bekymrede for et barns sproglige udvikling? Dafolo.
Ehri, Linnea (2004), Teaching Phonemic Awareness and Phonics. In: The Voice of Evidence in Reading Research. London 2004.
Elbro, Carsten (2014), Læsning og læseundervisning, Gyldendal.
Espenakk mfl. (2002), TRAS - Tidlig registrering af sprogudvikling. Special pædagogisk forlag.
EVA (2008), Viden der forandre. Rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut.
EVA(2014), Sprogvurdering af alle skolestartere - Intentioner og praksis i børnehaveklassen. Rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut.
Fast, Carina (2009), literacy - i familie, børnehave og skole. Klim.
Frost, Jørgen (2009), Håndbog i læsevejledning - teori og praksis. Dansk Psykologisk Forlag.
Justice, Laura (2010), Read It Again PreK. The Crane Center for Early Childhood Research and Policy (CCEC).
Jørgensen, Preben & Iversen, Gurli (2007), Differentiering i læseundervisningen i 1. klasse. Tidsskrift 2. Viden om læsning.
Korsgaard, Klara (2010), Opdagende skrivning - en vej ind i læsningen. Dansklærerforeningens Forlag.
Lauvås, Per & Handal, Gunnar (2006), Vejledning og praksisteori. Klim.
Lundberg, Ingvar (2005), Det gode læseforløb. Alinea.
Lundberg, Ingvar (2012), Det gode skriveforløb. Akademisk Forlag.
Mailand, Mette Kirk (2007), Genreskrivning i skolen. Gyldendal.
National Literacy Panel (2008), Developing Early Literacy. Developing early literacy. A Scientific Synthesis of Early Literacy Development and Implications for Intervention. National Institutefor Literacy.
Söderbergh, Ragnhild (2011), Læse skrive tale. Barnet erobrer sproget. Akademisk Forlag.

Beskrivelse