Bliv medlem i dag og få masser af fordele – læs mere
Dette sommernummer af DANSK tager nogle af dannelsens mange facetter under kærlig behandling. Både i form af teoretiske baggrundsartikler og praksisnære beskrivelser. Der er stof til både hoved, hænder og hjerte!
Ekstramateriale til DANSK 2/2016:
Litteraturliste til "Fiktionen gør køn"
Af Anders Simmelkær
Primærlitteratur:
May, T. & Arne-Hansen, S. (2010a) Fandango 6 – Grundbog. Gyldendal.
May, T. & Arne-Hansen, S. (2010b) Fandango 6 – Lærervejledning. Gyldendal.
Sekundærlitteratur:
Butler, Judith (1990): Kønsballade: Feminisme og subversionen af identitet. Forlaget THP.
Connell, R. W. (1995): Masculinities. Polity Press.
Eco, Umberto (1981): ”Læserens rolle”. I: Michel Olsen og Gunver Kelstrup (red.) Værk og læser. Borgen/Basis.
Herd, Denise (2014): Conflicting Paradigms on Gender and Sexuality in Rap Music: A Systematic Review. Springer Science+Business Media New York 2014.
Nussbaum, Martha (1997): ”The Narrative Imagination”. I: Cultivating Humanity. Harvard University Press.
Nølke, Henning: (2013) ”En sproglig polyfonianalyse”. I: Birkelund, M.: Ironistik: Ironi i et multidisciplinært perspektiv. Aarhus Universitet 2013.
Ringgard, Dan (2014): Litteratur. Aarhus Universitetsforlag.
Romøren, Rolf & Stephens, John (2004): ”Fremstillingen af maskulinitet i norsk og australsk ungdomslitteratur”. I: Torben Weinreich m. fl.: Nedslag i børnelitteraturforskningen 5. Roskilde Universitetsforlag.
Stephens, John (1996): ”Gender, Genre and Children’s literature”. I: Signal 79.
Zeitzen, Miriam K. (2014): ”Tintin i Congo”. I: Ditte Maria Søgaard (red.) Tintin & ToRS.
Tværkultur nr. 4. Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier. Københavns Universitet.