Bliv medlem i dag og få masser af fordele – læs mere
Da den store læsevaneundersøgelse udkom i 2017, fik vi øjnene op for, at elevernes læseglæde måske var gledet i baggrunden til fordel for de andre spændende tilbud, som eleverne i dag har lige ved hånden. Det kom formentlig ikke meget bag på dansklærerne, men undersøgelsen gav blandt andet anledning til at stille spørgsmålet, hvordan man får tændt elevernes læsegnist igen? I dette nummer af DANSK har vi fokus på netop læseglæden, og vi bringer blandt andet en artikel af to af folkene bag læsevaneundersøgelsen, Stine Reinholdt Hansen fra Center for Anvendt Skoleforskning ved UCL og Lotte Hviid Dhyrbye fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker. Martin Blok Johansen fra Læreruddannelsen i Aarhus giver et poetisk og finurligt bud på, hvordan man kan angribe arbejdet med litteratur i de yngste klasser, og så har Kristiane Hauer, der står bag årets meget omtalte ph.d.-afhandling om læselyst, skrevet en artikel om fænomenet, samt et undervisningsforløb, der kan hentes på Dansklærerforeningens hjemmeside. God læselyst.