Bliv medlem i dag og få masser af fordele – læs mere
Årets sidste nummer af DANSK har temaet ”Det musiske i dansk”. Glæd dig til at læse både teoretiske og praktiske vinkler på denne del af faget – og brug dem i din tilrettelæggelse af undervisningen.
Ekstramateriale til DANSK 4/2015:
Kreativitet er noget, der kan læres! – side 6-10
Referencer vedrørende artiklen
Af Lene Tanggaard, Professor, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet
Ericsson, K.A. (2006). “The influence of experience and deliberate practice on the development of superior expert performance.” I: K.A., Ericsson, N., Charness, P.J., Feltovich, R.R. Hoffman (red.). The Cambridge handbook of expertise and expertise. Cambridge: Cambridge University Press.
Ingold, T. (2013). Making. London & New York: Routledge.
Lindström, L. (2009). ”Produkt- og procesvurdering i kreativ virksomhed.” I: L. Tanggard & S. Brinkmann (Eds.). Kreativitetsfremmende læringsmiljøer i skolen. (pp. 151-170). Frederikshavn: Dafolo Forlag.
Gardner, H. (1982). Art, mind, and brain: A cognitive approach to creativity. New York, NY: Basic Books.
Montuori, A. & Purser, R. (1995). “Deconstructing the lone genius myth: Toward a contextual view of creativity.” I: Journal of Humanistic Psychology, 35 (3): 69-112.
Murakami, H. (2009). Hvad jeg taler om når jeg taler om at løbe. Aarhus: Klim.
Nussbaum, M. C. (2010). Not for profit – why democracy needs the humanities. New Jersey: Princeton University Press.
Runco, M. A. (2003). “Education for creative potential”. I: Scandinavian Journal of Educational Research, 47 (3), 317-324.
Saracho, O. N. (2012) (Ed.). Contemporary perspectives on research in creativity in early childhood education. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Sternberg, R.J. & Lubart, T.I. (1995). Defying the crowd: Cultivating creativity in a culture of conformity. New York: Free Press.
Tanggaard, L. (2010). Fornyelsens kunst. At skabe kreativitet i skolen. [The art of change: creativity in school]. København: Akademisk Forlag.
Tanggaard, L. (2011). “Stories about creative teaching and productive learning.” I: European Journal of Teacher Education, 34(2), 217-230.
Tanggaard, L. & Stadil, C. (2012). I bad med Picasso: sådan bliver du mere kreativ. København: Gyldendal.
Tanggaard, L. (2014). Opfindsomhed. København: Gyldendal.
Tanggaard, L. (2014). Fooling around: Creative learning pathways. Charlotte: Information Age Publishers.
Wallas, G. (1926). The art of thought. New York, NY: Harcourt-Brace.
Weisberg, R. (1999). “Creativity and knowledge: A challenge to theories.” I: R. Sternberg (red.). Handbook of creativity, (pp. 226-250). Cambridge: Cambridge University Press.
Mærk kunsten – faglig omtale side 24-25
Flere links:
www.smk.dk/besoeg-museet/undervisning/smk-skoletube/
Årets bachelor- og diplomprojekter – side 36-37
Styrkelse af børns skriftsprog, Tina Kornbeck Nielsen (diplom). Se opgaven på www.folkeskolen.dk/~/6/4/tina-kornbeck-nielsen-afgangsprojekt.pdf
Læselyst i udskolingen, Helle Jensen Damgaard (diplom). Se opgaven på www.folkeskolen.dk/~/9/3/afgangsprojekt-helle-jensen-damgaard.pdf