Forside / Undervisningsforløb / Undervisningsforløb – Udskoling / Undervisningsforløb til "Dengang jeg var dreng"

Undervisningsforløb til "Dengang jeg var dreng"

Undervisningsforløb Undervisningsforløb – Udskoling
  • Forfatter: Janus Neumann
  • Klassetrin: 7. klasse, 8. klasse, 9. klasse

Dengang jeg var dreng er Merete Pryds Helles erindringer om en barndom i 1970’ernes Danmark. Det er en fortælling om at føle sig forkert. Hendes opvækst var præget af en tid i 1960’erne, 70’erne og 80’erne, hvor kønsdebatten langsomt tog form, og om end det var på andre præmisser i Velfærdsdanmarks spæde start. Med den spirende velfærdsstat ændrede kønsrollemønstrene sig, og Merete Pryds Helle stod på sidelinjen og var i tvivl om, hvem hun var.

Dette undervisningsmateriale af Janus Neumann har til hensigt at lukke værket Dengang jeg var dreng op for læseren og give eleverne i udskolingen mulighed for at tage stilling til de forestillinger om køn og kønsroller, som kommer til udtryk gennem Merete Pryds Helles nøgterne og nogle gange resignerende sprog, når hun møder datidens kønsforestillinger. Samtidig skal materialet få eleverne til at reflektere over nutidens til tider meget ophedede kønsdebat og de mangfoldige opfattelser af køn og identitet, vi møder i den offentlige debat på diverse medier.

Forløbet rummer øvelser til den daglige undervisning og øvelser, der peger frem mod prøven i skriftlig dansk i niende klasse.

Det er vigtigt at understrege, at indgangene ikke nødvendigvis følger bogen kronologisk, men netop er et idekatalog. Af samme grund kan det samlede tidsforbrug også variere alt efter, hvilke indgange der vælges på det enkelte klassetrin.

God fornøjelse!


Se uddrag fra bogen Dengang jeg var dreng i vores shop.

Læs mere

Beskrivelse

Information

  • Emner: Litteratur
  • Forfatter: Janus Neumann