Fake news

Fake news

Af Trine May, Frederik May og Jonatan May
ISBN: 
9788772110684
Målgruppe: 
7.-10. klasse

Fake news er målrettet 7.-10. klasse og giver en introduktion til begrebet fake news, hvor eleverne bliver præsenteret for relevante fagbegreber, der gør dem i stand til at tilgå det komplekse nyhedsbillede kritisk.

Levering 1-3 dage
Kr. 179,00
Medlemspris: Kr. 134,25 (gælder kun på ét eksemplar)
Alle priser er ekskl. moms

Beskrivelse

Yderligere info

Anmeldelser

Fake news præsenterer eleverne for forskellige typer nyheder, journalistik og de sociale mediers indvirkning i et hastigt foranderligt nyhedsbillede. Eleverne bliver introduceret til begrebet fake news og præsenteret for relevante fagbegreber, der gør eleverne i stand til at tilgå det komplekse nyhedsbillede kritisk. Undervejs bliver eleverne præsenteret for begreber som cherry picking, clickbait, trolling osv.

I Fake news er der fokus på:

  • Fake news som genre
  • Introduktion til arbejdet med hovedområderne gatekeepere, opmærksomhedskamp, clickbait og ekkokamre
  • Analyse og vurdering af forskellige typer nyhedsartikler, tweets, rubrikker osv. fra trykte og digitale medier
  • Kritisk læsning af nyheder – hvad er fake, hvad er fakta?
  • Fake news til den mundtlige prøve
  • Kort vejledning til læreren


Fake news er målrettet 7.-10. klasse

Se uddrag fra bogen.

ISBN: 
9788772110684
Antal sider: 
88
Årstal: 
2018
Forlag: 
Dansklærerforeningens Forlag
Uddannelse
UDSKOLING
Vægt: 
0.30
Anmeldelser: 


Vejen bag om de falske nyheder
"Forfatter Trine May er gået sammen med sine to sønner om at hjælpe de store elever til at navigere i en verden af fake news. Det slipper de rigtig godt fra. Bogen er overskuelig og berigende.
[…] Trekløveret har skrevet en brugbar og tilgængelig bog, der på indsigtsfuld pædagogisk vis tager de store rødder med ind i de falske nyheders stormomsuste univers og præsenterer dem for grundlæggende begreber, der styrker dem i deres forståelse og kritiske forudsætninger for ikke at æde alle nyheder og meninger råt.
[…] Eleverne får her mulighed for at arbejde med nye analysebegreber, der kan være med til at ruske lidt op i de gamle, til tider temmelig fortærskede fordybelsesområder. I øvrigt vidner det korte prøveafsnit om en forfatter, der kender prøvens både skrevne og uskrevne regler. Der lires ikke af fra ministeriets hjemmeside, men overleveres reel erfaring. Det kan vi lide!"

(folkeskolen.dk, den 7. januar 2019. Af Janus Neumann)

Læs hele anmeldelsen på folkeskolen.dk