Fang en fagtekst

Fang en fagtekst

Læs og skriv fagtekster i 3.-4. klasse
Af Joy Lieberkind
ISBN: 
9788779966116
Målgruppe: 
3.-4. klassse

Et fokuseret materiale om at læse og skrive fagtekster i 3.-4. klasse, inspireret af genrepædagogik og en funktionel tilgang til sprog- og tekstforståelse.

Levering 1-3 dage
Kr. 169,00
Medlemspris: Kr. 126,75 (gælder kun på ét eksemplar)
Alle priser er ekskl. moms

Beskrivelse

Yderligere info

Anmeldelser

Ekstramateriale

Fang en fagtekst er et overskueligt materiale, der støtter eleverne både i forhold til at læse og forstå fagtekster, og i forhold til at opbygge og formulere egne fagtekster.

Opgavetilgangen er inspireret af genrepædagogikken, og eleverne skal både undersøge, tale om, læse og skrive fagtekster. De enkelte kapitler indledes med læringsmål og forforståelsesopgaver, og hvert kapitel afsluttes med evaluering på baggrund af læringsmålene.

I kapitel 1 er der fokus på fagtekster og teksttyper, læsestrategier og læseformål. I kapitel 2-5 arbejdes der koncentreret med de fire teksttyper hhv. den berettende, den informerende, den instruerende og den argumenterende. Her opbygger eleverne viden om forskellige teksters hensigt, sprog og opbygning.

Teksteksemplerne er udvalgt fra både danskfaget, andre skolefag og fra elevernes hverdag.

Fang en fagtekst indgår i serien Dansk er…

ISBN: 
9788779966116
Antal sider: 
96
Årstal: 
2013
Forlag: 
Dansklærerforeningens Forlag
Uddannelse
INDSKOLING
MELLEMTRIN
Vægt: 
0.38
Anmeldelser: 

"Hæftet er et brud med den traditionelle genrepædagogik. Hæftets tilgang er nyskabende og aktuel. Arbejdet med fagtekster er grundigt og seriøst inden for en teoretisk begrebsramme på højt niveau. Opgaverne er præget af inspiration fra både den nævnte teaching learning cycle og cooperative learning." (Folkeskolen.dk, 31. januar 2014. Af Helge Christiansen)
Læs hele anmeldelsen på folkeskolen.dk 


[…] Fang en fagtekst er et visuelt indbydende materiale, da layoutet er farverigt og spændende uden at tage fokus fra indholdet. Der er mange tegninger og billeder, der er taget fra elevernes egen hverdag og begrebsverden, og de appellerer umiddelbart til aldersgruppen. Valget af illustrationer virker som grundigt gennemtænkt i forhold til målgruppen, og derfor understøtter illustrationerne teksten på en god måde.

Fangen fagtekst har en klar fordel i at beskæftige sig ligeligt med læsning og skrivning af fagtekster. Det er efterhånden almen viden, at læsning og skrivning understøtter hinanden, og i dette materiale bliver elevernes arbejde hele tiden en vekselvirkning mellem de to kompetencer. Ydermere har materialet det plus, at der i begyndelsen af hvert kapitel er opstillet læringsmål og spørgsmål, der aktiverer elevernes forforståelse, og i slutningen er der et lille evalueringsafsnit, der samler op på, hvad eleverne har lært. Mange skoler har i denne tid skærpet fokus på konkrete faglige læringsmål, og på denne måde passer Fang en fagrtekst fint ind i en fagligt funderet undervisning, der har fokus på, hvad elevernes skal lære, frem for hvad de skal lave."
(Læsepædagogen nr. 4/2014. Af Birgit Lundemann Street)