Faglige artikler

Vi følger og samler artikler om tanker, forskning, holdninger og erfaringer – både af Dansklærerforeningens egne folk, undervisere, forskere m.fl.
Du kan bruge artiklerne til at følge nye ideer og tanker i faget, du kan sætte deres indhold på dagsordenen på et fagteammøde eller lade dem være afsæt til et nyt undervisningsforløb.

Faglige artikler:

Inspirere, citere eller kopiere?
– muligheder og udfordringer med de skriftlige prøver i dansk med adgang til internettet

Af Birgitte Therkildsen, Greb om Dansk. Freelance danskkonsulent, lærebogsforfatter og medlem af opgavekommissionen i dansk. Læs artiklen.

Diagnosticeret mobbeoffer. Af Birte Basse, lærer og pd, Gylling Efterskole.

Inklusion og læsestrategier i indskolingen. Af Ann-Birthe Overholt Nicolaisen. Uddannet dansk- og billedkunstlærer, læsevejleder og redaktør på ny indskolingsportal på Danskfaget.dk.

Et døgn i ordenes tegn – ord, læseglæde og -begejstring. Læsemaraton i Brønderslev. Af Maria Dunker og Marianne Hundebøl.

Grammatik på spil. Et sprogprojekt på Lyngby Innovationsgymnasium. Af Julie Nørgård Christensen.

På eksistentiel vandring i Kierkegaards København. Af Anders Beier Stokkebæk, lærer på Vestegnens Privatskole.

Lad eleverne blive skrivere fra første dag. Af Dorte Sofie Mørk Emus & Grete Wiemann Borregaard

Stedbaseret læsning. Nye undervisningsformer i dansk til grundskolens ældste klasser. Af Dorte Eggersen, Læreruddannelsen i Silkeborg, VIA UC

Fra modstand til aktiv involvering. Haldum-Hinnerup Skolens arbejde med litteraturkanon. Af Annie Jakobsen og Birgit Sønderby, Haldum-Hinnerup Skolen.

Børne- og ungdomsbøger 2012. Af Bodil Christensen, Lektor, Master i børnelitteratur
..."Mange bøger kunne samles i fortællingen om børne- og ungdomslitteraturen 2012, men her er der atten gode bøger, som jeg sætter i nogle helt urimelige kasser."Inddelingen kan dog glæde de fleste lærere, forældre og elever, der så har et lidt mere overskueligt valg." Læs hele artiklen, og se listen over bøger.

Genremylder til afgangsprøven – hvad gør man?
Dansklærerne i de ældste klasser drøfter ofte kravene i afgangsprøven. Nogle synes at det, når det gælder genrer, er en stor mundfuld.
Opgavekommissionen for dansk, skriftlig fremstilling har skrevet en kommentar til udfordringerne. Læs den her.

Styr på Treårskrigen? Af Birgitte Therkildsen, Dansklærerforeningens Hus