Nye Forenklede Fælles Mål

MEN VI KAN SÅ MEGET MERE

Nye undervisningsforløb til den dannelsesorienterede danskundervisning med udgangspunkt i fælles mål.
Dansklærerforeningen har iværksat en produktion af nye undervisningsforløb hvor dannelsesperspektivet er i centrum. 

Forfatterne er dansklærere der med kritiske briller arbejder med målstyringen og her deler deres gode ideer til forløb. Alle forløb er grundigt bearbejdede og kvalitetssikrede af Dansklærerforeningen.

Se forløbene her:

Bevæg dine ord – ordklasser på nye måder​ – Undervisningsforløb til 1.-3. klasse. Af Sofie Wiese-Hansen

Vil du se min læseoplevelse - Et læseforståelsesforløb til 2.-3. klasse. Af Mette Bjerg og Tina Redemann

Den dag min tekst fik en stemme – Undervisningsforløb til 3.-4. klasse. Af Lena Lise Ibsen

Boost skrivelysten!Undervisningsforløb til 4.-6. klasse. Af Rikke Dyrhave

Fred og ingen fare – fare og ingen fred – Undervisningsforløb til 4.-6. klasse. Af Tina Redemann og Mette Bjerg

Der er så dejligt ude på landet – Undervisningsforløb til 5.-6. klasse. Af Mette Bjerg og Tina Redemann 

Føl(g) mig – Et undervisningsforløb til 5.-6. klasse. Af Lena Lise Ibsen

Gamle ordsprog og nye citater – Undervisningsforløb til 5. -7. klasse. Af Mette Almind Pedersen 

Game-maniac – Et undervisningsforløb om ”gaming” til 5.-7. klasse. Af Mette Almind Pedersen

Lille soldat - Fiktion og fakta – Et undervisningsforløb til 5.-7. klasse. Af Rikke Dyrhave

Stil skarpt på dit kropssprog – Undervisningsforløb til 5.-9. klasse. Af Ditte Maria Steen Mors

Det forunderlige sprog - Et undervisningsforløb med fokus på det sproglige arbejde til 6.-9. klasse. Af Janni Lybech

Vær nær! – Et undervisningsforløb til 7.-9. klasse. Af Anni Thusholt

Ebbe Skammelsøn – at søge efter mening​ – Undervisningsforløb til 7.-10. klasse. Af Ida Geertz-Jensen

1000 års ballade – Et undervisningsforløb om folkeviser. Til 8.-9. klasse. Af Katja Gottlieb

Veninder – Et undervisningsforløb om personkarakteristik og sproglig bevidsthed. Til 9. klasse. Af Katja Gottlieb

Et superego er født – Undervisningsforløb til 9.-10. klasse. Af Janni Lybech


Henvendelse fra en dansklærer
"Bedst som jeg slukøret over dannelsens trange kår i det danske undervisningssystem sidder og ser på jeres hjemmeside, opdager jeg, at I er i gang med at publicere forløb med dannelse som omdrejningspunkt. Tak. Tusind tak, fordi I er med til at gøre en vigtig forskel. Bliv endelig ved.
Vi kan nemlig så meget mere."
(Elisabeth Eilschou Holm, Den Classenske Legatskole)

 

NYE FORENKLEDE FÆLLES MÅL
Undervisningsministeriet har nu færdiggjort arbejdet med nye forenklede fælles mål. Processen har strakt sig over det seneste år, og målene træder i kraft for alle skoler i august 2015.

I Dansklærerforeningen har vi fulgt – og følger fortsat processen for målene i dansk meget tæt. Vi har blandet andet deltaget både i arbejdsgruppen (Henriette Langkjær) og i forskellige møder og interviews i høringsfaserne.

På denne side samler vi relevante links til målene og til artikler og andet stof om arbejdet.

Links:

Er Fælles Mål værdiløse?
"Det videnskabelige sprog er egnet til at beskrive vejen til målet, mens det æstetiske/etiske, kunstneriske sprog er nødvendigt for at finde frem til, hvad målet er. Når måldebatten ud over excelmålene har været fraværende i reformarbejdet, må de fælles mål nærmest anses for at være fri for værdier. Altså værdiløse. Eller er det for godt til at være sandt?" Af Jens Raahauge
Læs hele blogindlægget på folkeskolen.dk

Direkte link til alt om nye Fælles Mål i dansk. Klik her.

Guide til nøgleord og begreber i Nye Fælles Mål. Læs artiklen på folkeskolen.dk

Artikel om arbejdet med nye Fælles Mål i dansk. Læs artiklen på uvm.dk

Værd at vide om Nye forenklede fælles mål. På emu.dk kan du finde de nye forenkle fælles mål som træder i kraft d. 1.8.2015. Du kan se fagformålet, introduktionen til faget samt læseplan og vejledning.

Ændrede kanonlister
Dansk Litteraturs Kanon er blevet revideret i forbindelse med udformningen af Nye forenklede fælles mål.
Er det så godt – er det gode nye valg? Læs Jens Raahauges kommentar på folkeskolen.dk

Guide til nøgleord og begreber i Nye Fælles Mål. Se artiklen på folkeskolen.dk

Artikel om arbejdet med nye Fælles Mål i dansk. Læs artiklen på uvm.dk

Er Fælles Mål værdiløse?
"Det videnskabelige sprog er egnet til at beskrive vejen til målet, mens det æstetiske/etiske, kunstneriske sprog er nødvendigt for at finde frem til, hvad målet er. Når måldebatten ud over excelmålene har været fraværende i reformarbejdet, må de fælles mål nærmest anses for at være fri for værdier. Altså værdiløse. Eller er det for godt til at være sandt?" Af Jens Raahauge
Læs hele blogindlægget på folkeskolen.dk

Hanne Beermann, medlem af bestyrelsen for Dansklærerforeningens læreruddannere, kommenterer de seneste ugers debat om læsesyn. Læs artiklen på folkeskolen.dk

Jens Raahauge reflekterer over tonen, mulighederne og forhindringerne i reformen af folkeskolen. Læs hans blog om Miss Dannelse på folkeskolen.dk

Dansklærerforeningens har bidraget til Danmarks Lærerforenings Høringssvar til Nye forenklede fælles mål med denne tekst:
Høringssvar fra faglige foreninger - Se bilag 5.

Læseforsker: Fælles Mål i læsning var ude af balance. Læs artiklen på folkeskolen.dk

Embedsmænd har ændret i Fælles Mål efter aflevering. Læs artiklen på folkeskolen.dk

Lærere stejler over fagsynet i de nye Fælles mål. Læs artiklen på folkeskolen.dk

Målstyret undervisning og læring for alle — to eksemplariske undervisningsforløb. Læs mere her.
Se de 10 film gratis på filmkompagniet.dk / Link til Facebookside: facebook.com/Filmkompagniet

Når kompetencerne går ind…Læs blogindlægget af Anders Beier Stokkebæk på folkeskolen.dk