Ord fra forlaget

 

 

Forlagets fortælling om Skrædder i Helvede

v/Katja Tang-Petersen, tidl. redaktionschef på Dansklærerforeningens Forlag, receptionen 28.10.2011, Dansk Forfatterforening

 


"MANGE TAK fordi alle har været med til at gøre arbejdet med Skrædder i Helvede til en ualmindeligt stor fornøjelse. Nærmest også en lidt overraskende stor fornøjelse for en redaktør som mig – for hvordan pokker holder man styr på 89 illustratorer, 42 forfattere, et par medredaktører (Charlotte Pardi og Kari Sønsthagen) og en hel forening, der organiserer dansklærere, og som også måske kunne have lyst til at vide noget om bogen undervejs når nu det er dansklærernes forlag som er udgivere af bogen. Svaret må være: at det gør man ved at lave en hulens masse lister, tale pænt til hinanden og stille rigtig mange spørgsmål og komme i hus med sådan cirka lige så mange svar."

"Omkring årsskiftet 2009-2010 ringede Charlotte Pardi mig op; glad og ivrig på vegne af illustratorgruppen i Dansk Forfatterforening, og dernæst mailede hun langt til mig omkring dette bogprojekt. Jeg må indrømme at jeg øjeblikkelig blev nysgerrig og havde lyst til at tænke videre over hvorvidt og hvordan vi kunne samarbejde om projektet.

På det tidspunkt kendte jeg så udmærket de tidligere, fine udgivelser fra Høst & Søn, hvor et tilsvarende samarbejde mellem illustratorer, tekster og forlag havde udspillet sig. Der havde været Himmelbrønden (1997), Landet længere væk (2002) og Guldnæsen (2006). Og man kunne således også lidt frækt spørge sig selv: Har verden overhovedet brug for flere af den slags antologier? Ja, måtte jeg med det samme svare, og skulle det foregå i Dansklærerforeningen Forlags regi skulle bogen kunne anvendes i danskundervisningen anno 2011.

Med andre ord skulle det være sådan at vi fik en bog ud af det, som – udover et begejstret og velskrevet efterskrift til læreren af lærebogsforfatter Lisa Marie Henderson – netop skulle kunne invitere læsere, elever og lærere indenfor. Alle skulle kunne være med til at opleve og overveje hvad det dog er, der sker, når tekst og billeder går hånd i hånd. Hvordan og hvornår opstår det lykkelige samspil mellem ord og billeder? Hvornår klæder en tekst og et billede hinanden? Og hvornår klæder de hinanden af, og er dét i orden? Og hvorfor bliver der næsten altid først tegnet efter, der er skrevet en tekst for børn?"

"Det var nogle af de spørgsmål som for cirka 20 måneder siden gav mig selv, Charlotte Pardi og Kari Sønsthagen lyst til at tilrettelægge en antologi for børn, der kunne afspejle nogle af de kombinationsmuligheder, som forholdet mellem tekst og billeder giver. Og derfor har Skrædder i Helvede den struktur som den har."

"At pakke en bog ind, at iklæde en bog tøj og klæder så den kan gå ud i verden er grafikerens pligt og gave, og for Skrædder i Helvedes vedkommende blev det en af landets dygtigste bogtilrettelæggere, Dorte Cappelen, som nålen pegede på."