Veninder – "Men vi kan så meget mere"


MEN VI KAN SÅ MEGET MERE
Undervisningsforløb til den dannelsesorienterede danskundervisning med udgangspunkt i fælles mål.

Dansklærerforeningen iværksatte i 2015-16 en produktion af undervisningsforløb hvor dannelsesperspektivet er i centrum. Forfatterne er dansklærere der med kritiske briller arbejder med målstyringen og her deler deres gode ideer til forløb. Alle forløb er grundigt bearbejdede og kvalitetssikrede af Dansklærerforeningen.


Veninder
– et forløb om personkarakteristik og sproglig bevidsthed.
Til 9. klasse

Af Katja Gottlieb

Man står i et vadested; ikke rigtig voksen, ikke rigtig barn, når man er teenager, og på godt og ondt spiller relationen til forældre en vigtig rolle på vej mod voksenlivet. Relationen mellem forældre og børn har altid været et tema i litteraturen. Vi kender det fra folkeeventyret, og vi ved, at overgangen helst skal være vellykket, uanset hvor svært det ind i mellem er at blive voksen. I dette forløb møder vi en moderne mor/datter-relation, der på overfladen er lykkelig, men tilsyneladende er kørt af sporet.

Stofvalg: Veninder. Novelle af Kim Fupz Aakeson, Gyldendal 2011. 


© Dansklærerforeningens Forlag. Kopiering må finde sted efter gældende aftale med Copydan.

 

Download filer:

Du skal være logget ind som medlem for at få adgang til filer med undervisningsforløb.
►​Log ind her. OBS! Har du ikke tidligere været logget ind på dansklf.dk? Klik på fanen ”Bestil ny adgangskode”.

Er du ikke medlem af Dansklærerforeningen, kan du læse mere om medlemsskab og medlemsfordele her på Bliv medlem.