Inspiration til nødundervisning – Til indskolingen

Vi har samlet lidt inspiration sammen til dig. Gode opgaver, som du kan fylde op med, når du løber tør, og opgaver du kan bruge som inspiration til selv at tænke videre, så det passer til lige præcis din klasse.

Her er lidt til indskolingen.

Vi ønsker dig god arbejdslyst.

 

Til de yngste elever kan man på Dansklærerforeningens hjemmeside finde ekstramaterialer til systemet Læsefidusen. De kan sagtens bruges uden systemet, og der er meget godt at hente, fx de to opgaver, vi har sat ind nedenfor. Husk, at der bagerst i læsebogen er gode, korte råd til forældrene om, hvordan man læser sammen med sit barn. Skolelukningen er en god lejlighed til at få repeteret dette. 

Rimord – 1. klasse
Hvor god er du til at læse ord, der rimer? Det kan du øve dig på med disse kort, som en voksen kan hjælpe dig med at printe ud. Klip kortene ud med en saks og læg dem ud på bordet som et vendespil. Vend en kort og læs højt, hvad der står på det. Vend et kort til og læs højt, hvad der står på det. Rimer de to ord? Hvis ja, så har du et stik og må prøve igen. Hvis ikke, vender du kortene og lægger dem tilbage. Vend to nye. Du kan spille alene eller sammen med en anden.
Du kan finde flere kopisider her i shoppen under fanen "Ekstramateriale".

Talemåder – 2. klasse
På dansk har vi mange talemåder og ordsprog. En talemåde er næsten en lille historie, som man kan bruge til at forklare noget med. Måske har du hørt nogen sige, at man ’ikke skal kaste med sten, når man selv bor i glashus’. Det betyder jo ikke, at det kun er folk, der bor i drivhuse, der skal tænke sig lidt om, inden de kaster med sten. Det betyder, at man skal tænke sig lidt om inden man kritiserer andre, fordi man måske også selv ind i mellem gør noget forkert. Man kan også sige, at nogle mennesker har ’ben i næsen’. Det betyder, at de er seje. Betydningen af talemåder er noget, vi lærer gennem årene.
OPGAVE:
I skal være mindst to, for at lege ordsprogsspillet, som I kan finde her. Få en voksen til at printe det ud til jer. Klip kortene ud med en saks og læg dem i en bunke imellem jer. Den ene trækker et kort og læser talemåden og de tre valgmuligheder højt. Den næste gætter på betydningen. Hvis man svarer rigtigt får man kortet og en tur til. Når man svarer forkert, går turen videre til den næste. Vinderen er den, der har flest kort, når spillet er slut.
Du kan finde flere kopisider her i shoppen under fanen "Ekstramateriale".


Læsefidusen til børnehaveklassen

Her får I en smagsprøve fra vores helt nye dansksystem til børnehaveklassen – Læsefidusen 0
Vi har hevet kapitel 4 ud, så I kan få lidt fornemmelse for, hvordan systemet er bygget op.

I kan bladre i en visning af Min læsebog og Min arbejdsbog, og I kan endda printe siderne fra arbejdsbogen. Og vi har også hevet lidt kopiark ud af håndbogen til underviseren.

Måske kan I afprøve det i forbindelse med lidt fjernundervisning? Det er naturligvis ikke udviklet til fjernundervisning – tvært imod! Læsefidusen handler om fokus på fælles læring og samarbejde. Men måske.  

Hvert kapitel i både læsebog og arbejdsbog er tredelt:

LYT OG TAL – uddrag af børnelitterære tekster med klassikerstatus (en voksen læser højt). Her er der fokus på ordkendskab og sprogforståelse ved dialogisk oplæsning

LÆS OG LÆS – bogstavkendeskab og lydlette afkodningstekster. Her er der fokus på strategier til afkodning af små tekster med lydlette ord og hyppige ikke-lydrette småord.

LÆS OG SKRIV – fiktions- og faktatekster. Her er der fokus på genreforståelse og fiktions- og faktateksters funktion.

Læsefidusen MIN LÆSEBOG 0 - Kapitel 4


Læsefidusen MIN ARBEJDSBOG 0 - Uddrag (Udkommer 4. maj 2020)

Hent siderne fra arbejdsbogen til print (pdf)

Kopiark fra HÅNDBOG 0 til print (pdf)


OBS! **INTRODUKTIONSTILBUD**
50 % rabat på læsebøgerne til Læsefidusens nye dansksystem. ►Læs mere.



Lav en bog
Lad eleverne lave deres egen lille bog. Fold et antal ark a4-papir på midten (eleverne kan evt. sy eller clipse dem sammen). Eleverne kan få til opgave at skrive en fagbog, fx om et dyr, de selv vælger. De skal indledningsvis læse/se film om dyret på nettet (danskedyr.dk).

På forsiden skal der stå titel (dyrets navn) og forfatternavn, og være en tegning af dyret, og i bogen skal de blandt andet komme ind på, hvor og hvor længe dyret lever, hvordan det ser ud, hvad det spiser osv. Tilpas opgaven til klassetrinnet. Tag bøgerne med i skole og læs hinandens bøger, når I kommer tilbage i skole igen.



Oplæsninger af Os fra Blomsterkvarteret

Link til oplæsninger af "Os fra blomsterkvarteret"

Høretelefonerne på, tæppe over sig og æbler og te. Hvis det er tid til dejlig litteratur, så kast jer ud i en stille stund med den dygtige og netop pisbelønnede forfatter Dy Plambecks spændende serie til de yngste: Os fra Blomsterkvarteret.

Bøgerne handler om Agnes, Mikkel, Tobias og Lara. De bor alle sammen i Blomsterkvarteret i den lille by Snogstrup. I byen bor også Cykel Ursula, der har vaskemaskinen stående i haven ved siden af tørresnoren. Sigurd Skrot, der skralder og genbruger og går med tehætte på hovedet. Der er også Frisør Freddy med byens mest velfriserede have, skolelæreren, som kun vil fange haletudser i timerne, postbuddet Arne, der kæderyger med kun én hånd – for han har mistet den anden, Bombe Rudi og en række andre skønne personligheder. Bøgerne har potentiale som Ole Lund Kierkegaards elskede børnebøger.

Bøgerne findes som papirbøger, der kan købes eller lånes på biblioteket, men det er også muligt at høre dem som lydbøger via Dansklærerforeningens hjemmeside. Dansklærerforeningen sælger opgavekort til serien. De kan bestilles via shoppen. Der findes 12 bind i serien, en til hver måned i året. Vi har samlet lidt inspiration til de første dage, som du kan dele med eleverne. 

Opgaver

  1. Den dag vi kom ind i Cykel Ursulas have.
    Hør bogen. Tegn Agnes, Mikkel, Tobias og Lara, som du forestiller dig, de ser ud. Tegn også Cykel Ursula og hendes have. For de ældre elever, kan man arbejde med personkarakteristik.
     
  2. Den dag vi byggede hule på lossepladsen.
    Hør bogen. Agnes, Mikkel, Tobias og Lara bygger med inspiration fra Sigurd Skrot en hule. Eleverne kan bygge en figur fra bogen af skrald (mælkekarton, toiletruller osv.). Denne medbringes, når man igen er tilbage i skole og indgår i en fælles udstilling. Alternativt kan eleverne arbejde med at lave en collage.
     
  3. Den dag Rudi lavede en bombe.
    Hør bogen. Den handler om en sommerferie, hvor Cykel Ursulas nevø Bombe Rudi bygger en bombe. Lad eleverne forberede en kort fortælling, om en gang de oplevede noget farligt. Den skal have en indledning, hvor man fortæller, hvad man vil fortælle om. En midte, hvor de fortæller selve historien. Og en afslutning, der viser, at nu er fortællingen slut. De kan indspille den på video og sende den til deres lærer. Eller I kan høre dem sammen, når I er tilbage i skole igen.

Hør resten af de korte lydbøger og lav selv opgaver til serien.


 

Her kommer lidt til de helt små. Til vores materiale ”Stjerneskud 0” hører nemlig en skøn oplæst kapitelfortælling ”Magi på Nyø” i 24 dele. I fortællingen møder eleverne de to børn, Dea og Jon, der bor på øen Nyø. Dea og Jon hjælper den mystiske Fru Spå med at lære at skrive og læse. De enkelte kapitler præsenterer de forskellige bogstavers navne, lyde og former, og fortællingen kan lægge op til, at eleverne selv skriver egne tekster.

Du finder den oplæste kapitelfortælling her:
dansklf.dk/shop/oplaesninger-magi-paa-nyoe


I lærervejledningen til ”Stjerneskud 0” har vi også fisket lidt sjove aktiviteter ud:

Bogstaver af trylledej
Lav en stor portion trylledej, og form bogstaver. Bag bogstaverne, og pynt med maling.

Opskrift:

  • 2 dl hvedemel
  • 1 dl fint salt
  • 1 spsk. olie
  • ca. 1 dl vand

Mel, salt og olie blandes, og vandet tilsættes lidt ad gangen. Dejen skal være som modellervoks. Lad dejen hvile 1 time, og bag derefter ved 100 grader i 4 timer. Hvis I laver hele alfabetet, kan I bygge ord med bogstaverne. I kan også lave bogstaverne til jeres navne i familien.


Lege med stavelser
Boldleg:
Sig første del af et ord, og kast bolden til barnet, der så skal sige slutstavelsen, fx poli- (ti), duk- (ke), bedste- (far), aftens- (mad). Nogle ord åbner for flere muligheder, fx bedste-mor eller bedste-far.

Stavelseskrig:
Brug 20-30 kort, fx fra et almindeligt spil billedlotteri. Fordel kortene imellem jer. På samme tid siger man: ”1-2-3” og vender et kort, så billedsiden bliver synlig. Hver spiller siger ordet og klapper stavelser. Det billede, der repræsenterer flest stavelser i ordet, vinder den lille ”krig”. Det gælder om til sidst at vinde alle kortene. Hvis der er tvivl om antallet af stavelser, må man bede om hjælp fra en ”dommer” (voksen).

Sæt ord sammen:
Den voksne har en blød bold. Den voksne siger et ord, fx kniv. Herefter kastes bolden til et barn, der skal finde på et sammensat ord, hvor ordet kniv indgår, fx brødkniv. Barnet kaster bolden tilbage. Den voksne spørger, om der kan laves andre ord med kniv og sender bolden tilbage (eller til et andet barn). Legen fortsætter, til der ikke kan findes flere sammensatte ord med kniv. Herefter foreslås et nyt ord, der egner sig til sammensætninger, fx bold, hat, bus, drømme, vand, kage, skole.


Læs mere om Stjerneskud-serien


Flere ideer følger.