Inspiration til nødundervisning – Til mellemtrinnet

Vi har samlet lidt inspiration sammen til dig. Gode opgaver, som du kan fylde op med, når du løber tør, og opgaver du kan bruge som inspiration til selv at tænke videre, så det passer til lige præcis din klasse.

Her er lidt til mellemtrinnet.

Vi ønsker dig god arbejdslyst.


Littera-na-tur-tur
Det er forår, og som det er i Danmark om foråret, er det ind i mellem varmt. Og ind i mellem koldt og vådt. Men i hvert fald, er det dejligt, at foråret i det mindste er, ganske som det plejer i disse tider, hvor intet andet er, som det plejer. Måske underviser du dine elever ude? Måske sidder dine elever hjemme bag skærmen og trænger til at komme ud? Og hvorfor så ikke lade dem tage litteraturen med ud i foråret og lave en ”littera-na-tur-tur”?

I klippet herunder kan du se forfatter Mette Hegnhøj fortælle om, hvordan hun bruger naturen som aktiv medspiller i sin litteratur. ”Vi har landskaber inde i os,” fortæller Mette Hegnhøj. ”Og de er lige så virkelige som den ydre natur.” I klippet fortæller Mette Hegnhøj også om to af hendes bøger, Møgungen og Mig Mona altid i træsko (røde), og giver en lille smagsprøve fra Mig Mona altid i træsko (røde)

Se interview med Mette Hegnhøj (de sidste 15 minutter)
m.facebook.com/voresnatur2020/videos/248825222936561/

Læs uddraget fra "Mig Mona altid i træsko (røde)"

Se oplæg til opgaver til udprint
LITTERA-NA-TUR-TUR (pdf)


Lynkineser – kapitel 4+5+6
Jesper Wung-Sung og Dansklærerforeningens Forlag har i forbindelse med skolenedlukningen og nødundervisningen i foråret 2020 stillet tre kapitler af Lynkineser til rådighed for lærerne og deres elever og udarbejdet arbejdsforslag til disse kapitler.

Forløbet er målrettet 6.-7. klasse. Opgaverne er udformet, så eleverne kan arbejde med opgaverne hjemmefra under vejledning af deres lærer, og flere af opgaverne kan laves som gruppeopgaver. Fokus er på Jesper Wung-Sungs forfatterskab, erindringsgenren og skriveudvikling.

Materialet består af en pdf henvendt til læreren, og en selvstændig pdf med elevopgaverne. Se også artiklen ”At holde dommedag over sig selv” af Katja Gottlieb.

 
Kapitel 4+5+6

Hent filen til læreren (pdf).

Hent elevopgaverne (pdf).

Artiklen "At holde dommedag over sig selv" (pdf).


Skal du være udenfor med dine 5.-klasseelever? 
Så kan du være blandt de første til gratis at afprøve et kapitel fra vores spritnye læremiddel SansesporSansespor lægger op til en sanse- og oplevelsesbaseret tilgang til skriveprocessen og til konkret brug af steder i elevernes nærområde.

Alt, du skal bruge, finder du her:

► Kapitel 3 – Skolegården

Arbejdsark(pdf)

Minilærervejledning (pdf)



Ordet er dit – 3.-4. klasse
Her har vi klippet kapitel 2 ud af Ordet er dit til 3.-4. klasse. Kapitlet handler om fortællinger, og der arbejdes med vandrehistorie og folkeeventyr som genrer og desuden de danskfaglige genrer resume, referat, genfortælling og gendigtning.

Måske har du lyst til, at lægge op til forløbet ved selv at fortælle en vandrehistorie. Du kan evt. fortælle den (sende den) til én elev, og bede eleven fortælle den videre (sende den) og på den måde lade den vandre klasse rundt. Du kan fx fortælle Rotten i pizzaen.

Her kan du finde de kopiark, der anvendes i kapitlet.
Print kopiark (pdf)
 

Se kapitel 2 fra bogen:



Læs novellen ’Jag mår bra’ af Anja Hitz. 


Link til novellen "Jeg mår bra".

I fagbladet DANSK, som medlemmer af Dansklærerforeningens Folkeskolesektion modtager fire gange om året, er faglige artikler om danskfaget, ideer til din undervisning og ind i mellem noveller, essays og meget andet godt, af danske forfattere. Læs novellen ’Jag mår bra’ af Anja Hitz. Den har været bragt i DANSK #4 2018. 

Teksten handler om 11-årige Lukas, der mister sin identitet og pludselig en dag er blevet til 12-årige, svenske Pelle. Lad eleverne skrive en kort novelle med inspiration i Anja Hitz’ tekst. I novellen skal hovedpersonen, som Lukas, miste sin identitet. Teksten kan afleveres til læreren, læses højt på en videooptagelse eller i klassen, når I ses igen.



Lav en foldebog om H. C. Andersen

Du skal lave en foldebog om H. C. Andersen, og du skal først læse et eventyr af H. C. Andersen. Det kan findes på nettet. Læs fx Den Standhaftige Tinsoldat (1838). Det findes også som film på filmcentralen. Brug unilogin. 

Du skal også bruge papir i to farver (hvis man kun har hvidt papir, kan man bruge avispapir, gavepapir, karton fra en tom cornflakespakke eller anden emballage, en stoppenål (tyk synål) og garn og tusser. 

Brug skabelonen i bilaget, print den ud og klip H. C. Andersens profil ud i karton, avispapir eller andet. Fold desuden fire-seks ark papir på langs, og læg dem ind i den profil, du har klippet ud. Sy siderne sammen i ryggen. Nu har du en bog. 

  • På side 1 skriver du en lille biografi om H. C. Andersen. Brug google.
  • På side 2, skriver du en liste over alle de tekster, du har læst af ham. 
  • På side 3 og 4 kan man lave en flot tegning, som fylder hele midteropslaget. (De yngste eller valgfri opgave)
  • På side 5 skriver man et resume af teksten Den Standhaftige Tinsoldat.
  • På side 6 skriver man en kort tekst om romantikken (De ældste), eller om biedermeier.
  • Man kan også lave en aktantmodel for fortællingen. 

Hent bilag med skabelon (pdf).



Fagtekster
Vær opmærksom på muligheden for at arbejde med altlantbib.org, hvor man kan læse fagbøger skrevet til børn på de nordiske sprog helt gratis. Dine elever kan også skrive fagbøger om et valgfrit emne via Atlantbib.



Læs et eventyr på norsk
Askeladden som kappåt med trollet er et gammelt, norsk folkeeventyr. Det har dannet inspiration for dramatikeren Henrik Ibsen, da han skrev sit stykke Peer Gynt. Ibsen er på den obligatoriske kanon for folkeskolen. Lad dine elever prøve kræfter med det norske. Eventyret kan læses på nettet fx via dette link. Svære ord kan også slås op på nettet fx via en ordbog. I kan samle op i klassen, når I er tilbage i skole igen.



Flere ideer følger.