Kognitiv litteraturanalyse

Kognitiv litteraturanalyse

Af Helle Munkholm Davidsen
ISBN: 
9788779965225
Målgruppe: 
Lærere på stx
hf
hhx
htx og eux

**GULE TILBUD**
(Gælder til og med 20. januar 2020)

OBS! Du kan købe alle de eksemplarer, du vil.

En lærerhenvendt præsentation af en ny kognitiv tilgang til litteraturanalysen i gymnasiet.

Levering 1-3 dage
Kr. 10,00
Medlemspris: Kr. 10,00 (gælder kun på ét eksemplar)
Alle priser er ekskl. moms

Beskrivelse

Yderligere info

Kognitiv litteraturanalyse er en lærerhenvendt præsentation af en ny kognitiv tilgang til litteraturanalysen i gymnasiet.

Den kognitive litteraturdidaktik anskuer litteraturen som et sprogligt fænomen, der i kraft af dets almene kognitive indhold og form går på tværs af såvel historiske tider som kulturelle forskelle. Bogen tilbyder således, ved at pege på den ældre litteraturs almene erkendelsesindhold og æstetiske sproglige formninger, en ny tilgang til det didaktiske arbejde med litteratur, der kan frigøre den ældre litteratur fra en snæver historisk forståelse.

Bogens første del præsenterer en generel kognitiv litteraturteori og -didaktik, der udfoldes metodisk med henblik på at omsætte de teoretiske pointer i analyser i undervisningen.

I anden del eksemplificeres metoden i en række analyser af ældre tekster af kanonforfatterne Kingo, Holberg, J.P. Jacobsen og Pontoppidan, efterfulgt af en analyse af en nyere tekst af Christina Hesselholt.

De kognitive analyser udfoldes i et didaktisk design, der er baseret på en procesorienteret litteraturanalysemodel. Modellen er fleksibel og målrettet den praktiske udmøntning af analyserne i undervisningen, den tydeliggør analysens forskellige faser og muliggør forskellige vægtninger i analysen i den konkrete undervisning.

ISBN: 
9788779965225
Antal sider: 
144
Årstal: 
2011
Forlag: 
Dansklærerforeningens Forlag
Uddannelse
STX
HF
HHX
HTX
Vægt: 
0.33