Kognitiv litteraturdidaktik

Kognitiv litteraturdidaktik

Af Thomas Illum Hansen
ISBN: 
9788779965515
Målgruppe: 
Grundskolelærere og læreruddannelsen

Kognitiv litteraturdidaktik handler om kognitiv tilgang til litteraturundervisningen.

Levering 1-3 dage
Kr. 215,00
Medlemspris: Kr. 161,25 (gælder kun på ét eksemplar)
Alle priser er ekskl. moms

Beskrivelse

Yderligere info

Ekstramateriale

Kognitiv litteraturdidaktik handler om hvordan en kognitiv tilgang til litteraturundervisningen kan styrke elevernes tilgang til og læsning af litterære tekster – gamle som nye.

Med afsæt i en diskussion af brugen af kanontekster tager forfatteren læseren med på en rundtur i danskfagets litteraturundervisning lige fra hvorfor, hvad og hvordan undervisningen skal foregå  til en pointering af den pædagogiske fordel ved et kognitivt afsæt. Og videre fra en præsentation af kognitiv sprog- og litteraturteori til en litteraturdidaktik med fokus på den lærerfaglige analyse, planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen – igen med et kognitivt afsæt.

Bogen har til hensigt at styrke litteraturundervisningen ved at byde ind med en kognitiv tilgang til tekster – både i lærerens forberedelse og elevernes møde med og læsning af dem.

Den henvender sig til lærerstuderende og dansklærere der underviser i litteratur og litteraturhistorisk læsning og som søger nye veje at tænke, planlægge og gennemføre litteraturundervisningen på.

Forfatteren har tidligere udgivet Procesorienteret litteraturpædagogik (2004), der introducerede en procesorienteret tilgang til litteraturundervisningen. Kognitiv litteraturdidaktik præsenterer med afsæt i den procesorienterede tilgang en ny, kognitiv litteraturdidaktik.

Læs mere om kognitiv sprog- og litteraturteori i Thomas Illum Hansens ph.d.-afhandling "It og multimodalitet i litteraturundervisningen - i lyset af en kognitiv litteraturdidaktik".

Kognitiv litteraturdidaktik findes også som eBog.

ISBN: 
9788779965515
Antal sider: 
184
Årstal: 
2011
Forlag: 
Dansklærerforeningens Forlag
Uddannelse
INDSKOLING
MELLEMTRIN
UDSKOLING
Studerende
Læreruddanner
Vægt: 
0.50

Læs mere om kognitiv sprog- og litteraturteori i Thomas Illum Hansens ph.d.-afhandling "It og multimodalitet i litteraturundervisningen - i lyset af en kognitiv litteraturdidaktik".