Bliv medlem i dag og få masser af fordele – læs mere
Lærerens bog om sprog. Elevtekstanalyse i praksis (i-bog®) har fokus på, hvordan dansklærere kan analysere elevtekster med henblik på at finde elevens skriftsproglige kompetencer i relation til en bestemt teksts formål og modtager.
Bogen gennemgår relevante dele af det danske sprog på ord- sætnings- og tekstniveau og eksemplificerer de faglige begreber gennem talrige eksempler. Med bogen bliver såvel dansklærere som studerende på læreruddannelsen klædt på til at kunne arbejde sproganalytisk med elevtekster.
Bogen indeholder detaljerede analyser af elevtekster fra 3., 6. og 9. klasse, hvorved sprogteorien sættes i funktion og konkretiseres for læseren. For hvert af de tre niveauer er der udarbejdet en liste over analysepunkter, som læreren kan tage udgangspunkt i i sit eget analysearbejde af elevtekster eller andre tekster, hvor sproget er i fokus.
Det sprogteoretiske ståsted er funktionelt. Det er inspireret af og tager afsæt i den systemisk funktionelle grammatik. I bogen anvendes dog den sprogterminologi, der også anvendes i den traditionelle grammatik, og som mange allerede kender og derfor kan bygge videre på.
Lærerens bog om sprog. Elevtekstanalyse i praksis henvender sig til lærerstuderende, dansklærere samt dansk- og læsevejledere.
Findes også som trykt bog.