Læs! Læs! Læs! Fællesbog 3. klasse


2. udgave, 1. oplag
I Læs! Læs! Læs! af Trine May og Susanne Arne-Hansen er der fokus på arbejdet med at bygge bro mellem klassens fælles undervisning i læsning og elevernes selvstændige læsning i individuelle bøger.
Materialet bygger på solid international forskning med anbefalinger fra National Reading Panel og integrerer de tre områder ordkendskab, flydende læsning og læseforståelse.
Beskrivelse
Yderligere info
Anmeldelser
Ekstramateriale
Webmateriale
I Læs! Læs! Læs! af Trine May og Susanne Arne-Hansen er der fokus på arbejdet med at bygge bro mellem klassens fælles undervisning i læsning og elevernes selvstændige læsning i individuelle bøger.
Materialet følger en fast og genkendelig struktur, der sikrer stilladsering af elevernes læring. QR-koder gør det muligt for både lærer og elever at se, hvordan forskellige læsestrategier skal anvendes.
Med Læs! Læs! Læs! til 3. klasse sættes der fokus på tekster i fire genrer, og både skøn- og faglitteratur indgår. Eleverne bliver opmærksomme på at forholde sig til deres egen læseudvikling og brug af strategier. Der er fokus på elevernes motivation og lyst til at læse i forskellige genrer inden for både skøn- og faglitteratur.
Eleverne stilladseres ved, at undervisningen følger en fast struktur. Derefter bygges der bro til elevernes individuelle læsning, ved at de læser i selvvalgte bøger med særlig opmærksomhed på den pågældende strategi.
Materialet består af:
- Fællesbog – Se uddrag fra Fællesbogen.
- Læsescrapbog –et engangshæfte, som er elevernes scrapbog over deres læseudvikling –Se uddrag fra Læsescrapbogen.
- Lærervejledning – Se uddrag fra Lærervejledningen.
I Læsescrapbogen findes de QR-koder, der demonstrerer brugen af strategierne, så både elev og lærer altid kan gense, hvordan en strategi anvendes.
Materialet bygger på solid international forskning med anbefalinger fra National Reading Panel og integrerer de tre områder ordkendskab, flydende læsning og læseforståelse.
"Jeg er meget enig med forfatterne i, at jo flere læsestrategier eleverne tilegner sig, jo bedre læsere bliver eleverne. Det detaljerede arbejde med den enkelte læsestrategi i fællesbogen og det efterfølgende selvstændige arbejde i selvvalgte tekster gør eleverne bedre til at tilegne sig viden og erfaringer til brug i andre fag. Eleverne bliver gode læsehåndværkere, der hurtigt og kvalitetsmæssigt kan gennemskue andre tekster i de forskellige læsesituationer, de er en del af. […] Dejligt med et gennemarbejdet materiale med fokus på arbejdet med læsestrategier i børnehøjde."
(Læsepædagogen nr. 1/2018. Af Jane Kinnberg Christiansen)
►
Læs hele anmeldelsen (pdf)
Inspirerende læsemateriale
De senere år har danske elever ikke forbedret deres læsning trods daglige læsebånd med stillelæsning, og trods det at læsestrategier har stået højt på den pædagogiske dagsorden. Det vil dette materiale lave om på.
[…] "Læs! Læs! Læs!" er et inspirerende materiale for både elever og lærere. Eleverne får gode læseoplevelser, samtidig med at de kvalificerer deres egen læsning. Lærerne får hjælp til den svære opgave, det er at bygge bro mellem undervisningen i klassen og elevernes selvstændige læsning.
(Folkeskolen.dk, 13. august 2018. Af Bente Qvist Okholm)
►Læs hele anmeldelsen på folkeskolen.dk
Kopiark til læsetekster til Ord pr. minut:
Rigtige superhelte tisser ikke: 188 ord
►
Download kopiark
Ildprøven - Ark 1: 197 ord
►
Download kopiark
Findes der monstre? - Ark 1: 178 ord
►
Download kopiark
Findes der monstre? - Ark 2: 189 ord
►
Download kopiark
Findes der monstre? - Ark 3: 229 ord
►
Download kopiark
Findes der monstre? - Ark 4: 270 ord
►
Download kopiark
Findes der monstre? - Ark 5: 242 ord
►
Download kopiark
Findes der monstre? - Ark 6: 181 ord
►
Download kopiark
Findes der monstre? - Ark 7: 224 ord
►
Download kopiark
Er der liv derude? - Ark 1: 220 ord
►
Download kopiark
Video 1: Viden om genrer