Læs! Læs! Læs! Lærervejledning 4. klasse


I Læs! Læs! Læs! af Trine May og Susanne Arne-Hansen er der fokus på arbejdet med at bygge bro mellem klassens fælles undervisning i læsning og elevernes selvstændige læsning i individuelle bøger. Materialet bygger på solid international forskning med anbefalinger fra National Reading Panel og integrerer de tre områder ordkendskab, flydende læsning og læseforståelse.
Beskrivelse
Yderligere info
Anmeldelser
Læs! Læs! Læs! 4. klasse
I Læs! Læs! Læs! af Trine May og Susanne Arne-Hansen er der fokus på arbejdet med at bygge bro mellem klassens fælles undervisning i læsning og elevernes selvstændige læsning i individuelle bøger.
Materialet følger en fast og genkendelig struktur, der sikrer stilladsering af elevernes læring. QR-koder gør det muligt for både lærer og elever at se, hvordan forskellige læsestrategier skal anvendes.
Med Læs! Læs! Læs! til 4. klasse sættes der fokus på tekster i fire genrer, og både skøn- og faglitteratur indgår. Eleverne bliver opmærksomme på at forholde sig til deres egen læseudvikling og brug af strategier. Der er fokus på elevernes motivation og lyst til at læse i forskellige genrer inden for både skøn- og faglitteratur.
Eleverne stilladseres ved, at undervisningen følger en fast struktur. Derefter bygges der bro til elevernes individuelle læsning, ved at de læser i selvvalgte bøger med særlig opmærksomhed på den pågældende strategi.
Materialet består af:
- Fællesbog – Se uddrag fra Fællesbogen.
- Læsescrapbog – et engangshæfte, som er elevernes scrapbog over deres læseudvikling – Se uddrag fra Læsescrapbogen.
- Lærervejledning – Se uddrag fra Lærervejledningen.
I Læsescrapbogen findes de QR-koder, der demonstrerer brugen af strategierne, så både elev og lærer altid kan gense, hvordan en strategi anvendes.
Materialet bygger på solid international forskning med anbefalinger fra National Reading Panel og integrerer de tre områder ordkendskab, flydende læsning og læseforståelse.
"Lad det være sagt med det samme - Læs! Læs! Læs! er et fantastisk og ambitiøst undervisningsmateriale, der burde stå et klassesæt af i enhver 4.-klasse i det ganske land.
[…] materialets ambition om at bygge bro mellem klassens fælles undervisning i læsning og elevernes selvstændige læsning i egne frilæsningsbøger indfries på fornemmeste vis, hvis vel at mærke at fællesbog og scrapbog bruges sammen.
At man i samme ombæring forsøger at give eleverne mulighed for at få øje på den fysiske bogs lyksaligheder, er kun en ekstra gevinst.
[…] Alt i alt ville jeg ikke tøve med at investere i både fællesbog og scrapbog - for det er netop, når bøgerne supplerer hinanden, at eleverne får mulighed for at bruge strategierne fra klasseundervisningen på egen hånd. Lykkes det, er vi godt på vej til at gøre vores elever til funktionelle læselystne læsere."
(Læsepædagogen nr. 1/2019. Af Birgitte Bundgaard)