Læsefidusen MIN ARBEJDSBOG 0 (eBog)


eBog til tavlen
Læsefidusens system understøtter danskfagets kompetenceområder: læsning, fremstilling, fortolkning og kommunikation. Eleverne skal lytte, tale, læse, skrive og opbygge viden om og erfaringer med det danske sprog i både fiktions- og faktatekster.
Beskrivelse
Yderligere info
Anmeldelser
I MIN ARBEJDSBOG 0 præsenteres eleverne for en systematisk gennemgang af bogstavers former, navne og lyde. Det primære fokus er på bogstavernes standardlyde, men også de betingede lyde får opmærksomhed. Bogstaverne introduceres i seks lydfamilier, hvoraf vokalfamilien er den første. I forbindelse med gennemgang af konsonanterne møder eleverne små lydlette tekster, hvor der er fokus på syntesearbejde og afkodning af helt enkle ord og sætninger. Der lægges også op til undervisning i litteratursamtale, ordkendskab, sprogforståelse og genrekendskab.
Alle opgaver i MIN ARBEJDSBOG 0 understøtter de seks kapitler i MIN LÆSEBOG 0:
LYT OG TAL-opgaver med fokus på ordkendskab og sprogforståelse.
LÆS OG LÆS-opgaver med fokus på:
- bogstavkendskab (form, navn og lyd)
- håndskrivning af trykbogstavsskrift
- tegning og skrivning
- læsning ved at koble bogstav og lyd i lydlette ord (afkodning)
- stavning ved at koble lyd og bogstav i lydlette ord (kodning).
LÆS OG SKRIV-opgaver med på fokus på fiktion- og faktagenrer.
ÅRET RUNDT-opgaver med fokus på Læsefidusens årshjul.
KODEKORT-opgaver med fokus på Læsefidusens kodekort.
MIN ARBEJDSBOG 0 understøtter kompetenceområdet Sprog i Fælles Mål i børnehaveklassen. Eleverne skal lytte, tale, læse, skrive og opbygge viden om og erfaringer med bogstavers former, navne og lyde.
Læsefidusen 0 består af:
MIN LÆSEBOG 0
MIN ARBEJDSBOG 0
MIN ARBEJDSBOG 0 (eBog)
HÅNDBOG 0
LÆSEFIDUSENS KODEKORT OG FIDUSER
LÆSEFIDUSEN (plysdyr)
LILLEFIDUSEN (plysdyr)
LÆSEFIDUSEN PLAKATSÆT 0 (den 13. november 2020)
Se folderen Læsefidusen – Nyt dansksystem til indskolingen:
”Materialet Læsefidusen O består af en læsebog, en arbejdsbog, en lærerhåndbog og 56 A4-kort til leg med lyde. […] hele materialet står tydeligvis på et solidt fagligt fundament. Der arbejdes ud fra en bottom-up-metode med lydprincip 1 som det primære og med skemateori og multisensoriske aktiviteter som differentieringsredskaber i baghovedet. […] grundigt, tydeligt og en gave til særligt den nye børnehaveklasselærer/indskolingslærer, der længes efter at blive taget ved hånden.”
(Læsepædagogen nr. 4/2020. Af Amalie Sif Thomsen)
►
Læs hele anmeldelsen.
Moderne "Læsefidus"
"[…] "Læsefidus"-systemet kendetegnes ved den legende tilgang til sproglig opmærksomhed, når det gælder samtaler, fortællinger, skrivning og læsning, sådan som det anbefales i Fælles Mål for børnehaveklassen.
[…] Læsebogen ser meget indbydende ud med tydelige bogstaver og flotte farvede illustrationer, der inviterer eleverne med ind i teksterne, så de ønsker at komme i gang med at læse i bogen.
[…] Arbejdsbogen er velgennemtænkt og pædagogisk sammensat. Den ser overskuelig ud, og hjælpetegningerne er tydelige. Opgaverne i arbejdsbogen understøtter de seks kapitler i læsebogen.
[…] meget informerende og er en stor hjælp i arbejdet med sprog, læsestrategier og tekstforståelse."
(Folkeskolen.dk, 25. juni 2020. Af Pia Weise Pedersen)
►Læs hele anmeldelsen på folkeskolen.dk