Bliv medlem i dag og få masser af fordele – læs mere
Litteraturundervisning handler om at skabe oplevelser og undersøgende møder mellem elev og tekst. Elevernes læseglæde og oplevelse af tekstens verden er afsæt for den videre undersøgelse af tekstens form og sproglige virkemidler. Bogen indeholder en kort men grundig introduktion til teorien bag den undersøgende litteraturundervisning samt en række konkrete undervisningsaktiviteter, der tænder elevernes nysgerrighed, og som fordrer og fremmer elevernes mulighed for fordybelse og refleksion. Aktiviteterne kan bruges både før, under og efter læsning af litterære tekster.
Du kan finde arbejdsark til bogen under fanen Ekstramateriale.
Litteraturundervisning henvender sig til undervisere udskolingen og på ungdomsuddannelserne, dansk- og læsevejledere samt studerende på læreruddannelsen.
Titlerne i Bedst til dansk-serien har til formål at levere grundlæggende viden og konkrete ideer til en tidssvarende, motiverende og fagligt funderet undervisning inden for relevante danskfaglige områder. Bøgerne er udarbejdet af dygtige og erfarne teoretikere og praktikere. De enkelte bøger i serien er rettet mod et eller flere trin, fra grundskolens indskoling til ungdomsuddannelserne. Bedst til dansk-serien henvender sig til undervisere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, samt studerende på læreruddannelsen.