Børn og unge har svært ved at læse i dybden

kristeligt-dagblad.dk, 23. januar 2018. Af Morten Mikkelsen

I kender det godt. Det der med at være begejstret for en tekst, og gerne ville dele glæden med jeres elever. Formanden for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion, Marie Elmegaard, udtalte sig om de største elevers læsning i gårsdagens Kristeligt Dagblad:

»De fleste børn og unge er gode til at afkode korte og faktuelle tekster, men i en tid med mange elektroniske distraktioner har flere elever svært ved at leve sig følelsesmæssigt ind i en fortælling.

... Marie Elmegaard er dansklærer på Tåsingeskolen i Svendborg Kommune og formand for folkeskolesektionen i Dansklærerforeningen.

Ifølge hende har dansklærere i mange år haftsvært ved at fastholde alle deres elever i romanlæsning i de ældste klasser. Det går bedre på mellemtrinnet 4.-6. klasse, hvor mange er glade for "kapitelbøger", som de ofte kalder det.

"Romanlæsningen er i dag i skarp konkurrence med tidens hurtige, impulsstyrede mediebillede. Men samtidig lever vi også i en tid, hvor der stilles krav om, at elever kan fordybe sig. Det, som bekymrer mig mest, er, om der er voksne nok i elevernes omgivelser, som kan formidle begejstring for at læse romaner.

For min erfaring er, at hvis jeg som dansklærer er begejstret for en tekst, sker der en naturlig afsmitning til eleverne," siger hun.

Denne tilgang bakkes op af både Kristiane Hauers undersøgelser af skolelæsningen og Stine Reinholdt Hansens af fritidslæsningen. I skolen er et mere frit romanvalg og en hyggelig læsesituation med en kop te og tændte stearinlys befordrende for dybdelæsningen.«

Læs hele artiklen på kristeligt-dagblad.dk/danmark/boern-og-unge-har-svaert-ved-laese-i-dybden (kræver abonnement), eller i den trykte udgave af Kristeligt Dagblad, 24. januar 2018, Sektion 1 (1. Sektion), Side 1.