Børnebogen flyver stadig

Politiken, 25. oktober 2017, sektion 2 (Kultur), side 1. Af Anne Bech-Danielsen

»BØRNELITTERATUR Det er en helt falsk modsætning, at børn foretrækker digitale medier frem for bøger, siger børnebogseksperter. Imorgen åbner Aarhus stor børnebogsfestival.

Børn læser ikke. Børnebogen er død. Børn gider bare net og sociale medier. Det er på en bund af mørke forudsigelser og dødsdomme, at kulturhovedstaden i Aarhus og en af verdens mest anerkendte litteraturfestivaler, Hay Festival, i morgen for første gang åbner dørene for en festival for børnelitteratur. Men børnebogen er ikke død, og diskussionen er unuanceret, siger litterater, skolebibliotekarer og forfattere. »Børnebogen klarer sig glimrende«, siger leder af Center for Børns Litteratur og Medier, Nina Christensen.

... Salget stiger
Det samlede salg af børnebøger de sidste fem år er ifølge Danske Forlags Årsstatistik steget. Og det, læsende børn går efter i de her år, er ifølge Nina Christensen »opfundne verdner« med fantasy som et stadig varmt spor. Også dystopier og fremtidsvisioner om, hvor verden ender, når vi behandler den, som vi gør, bliver hyppigere. Og det er en tredje klar trend, at billeder fylder mere og mere: Også børn, der kan læse, går efter grafiske romaner og fortællinger, der kombinerer tekst og billeder. »Vi har tydeligvis at gøre med en generation, der selv er vokset op med at udtrykke sig i billeder«, siger Nina Christensen.

... Der findes ingen opskrifter på den gode børnebog, og forfatteren og antropologen Anna Mia Steno, som lige har udgivet ungdomsbogen ' Imellem grænser' i samarbejde med Dansklærerforeningen, fortæller, at hun slet ikke var bevidst om, at hun havde skrevet en bog for folkeskolebørn, før hun læste den igennem.
»Pludselig kunne jeg godt se, at jeg berørte centrale temaer for større børn og unge: det at længes og rejse ud, det at finde ud af, hvem man er, og trække grænser mellem sig selv og andre«, siger forfatteren, som har haft 9.-klasses-elever til sende input om, hvordan hun kunne gøre bogen mere relevant for dem. De fik hende blandt andet til at gøre nogle tænksomme og reflekterende afsnit lidt mere »action packed« med fysisk bevægelse. Kapitlerne skulle strammes op og være mere kompakte, og sætningerne lavede hun mere dynamiske og varierede, inden hun udgav.«

Læs hele artiklen i Politiken, 25. oktober 2017, sektion 2 (Kultur), side 1. Af Anne Bech-Danielsen (trykt udgave).