Chat og skam – Jens Raahauge blogger på folkeskolen.dk

folkeskolen.dk, 5. juli 2017. Blog af Jens Raahauge

»iPhonen fylder rundt og brugen af den eller dens mange kloner har på mange måder sprængt klasserummet. Men det afhænger stadig af os selv, om teknikken bruges på en god eller en dårlig måde.​"

Søndag den 3. juli kl. 22.30 havde Nynne Bjerre Christensen inviteret til debat om, hvad iPhonen har gjort ved os og ikke mindst ved de unge. Lad det være slået fast med det samme - det som vi jo selv har erfaret: voldsomt meget!

Gæsterne var radioværten Henrik Føhns, som bar sit iWatch diskret på armen, den digitale trendekspert Christiane Vejlø, som havde sin iPhone liggende på skødet, og lektor fra CBS, Søren Schultz Hansen, som tilsyneladende var digitalfri, og som har forsket i unges omgang med smartphones. De to førstnævnte var lødigt og informativt orienterende, mens Søren Schultz Hansen var den offensive, den der fik tag i ens tanker. De unges digitale kommunikation har ophævet skellet imellem skriftlig og mundtlig kommunikation, for nok er der tale om skriftlighed, men med en hast og en responstid som svarer til mundtligheden. Dette betyder, at de unge har sat sig ud over rummets afgrænsning, når de kommunikerer. Og ofte er de, der er uden for rummet, vigtigere end de tilstedeværende i lokalet. 

Han var så medrivende og overbevisende, at man bare sad og ærgrede sig over, at der ikke var en udefra, der afbrød udsendelsen med et opkald eller en sms, så vi konkret kunne se, hvordan eksperterne og studieværten ville håndtere dette, som vi undervisere jo skal klare dagligt.

Men hvad betyder det, at børn og unge chatter løs med den store verden, mens vi sidder i rum med dem - ud over det tab af koncentration, fordybelse og samvær, som vi plejer at tale om? 

Her er det interessant at kaste blikket langt efter den netop afsluttede norske serie SKAM, hvor der jo bliver chattet så rigeligt. Serien viser, hvad det digitale netværket, der er uafhængigt af rummet, kan betyde, fordi det gør det muligt at få bearbejdet sine følelser og få kommunikeret om det, der kan være pinligt, når man står ansigt til ansigt. 

Det virker som om muligheden for at chatte sammen, bidrager til, at de unge kan tale sammen om deres fejl og fejltrin, om deres usikkerhed og sårbarhed. På den måde giver serien anvisningen på, hvordan man kan leve et liv, hvor man ved at inddrage sine venner åbent, ydmygt og sårbart, kan finde sig selv og få et værn imod det konkurrenceræs, som omgivelserne lægger op til. Ikke mindst os i rummet, der, som konkurrencestatens forlængede arme, betjener sig af en karakterskala, der har fejlfinding, som sit DNA.  

iPhonen kan bruges til at mobbe og udstille og misbruge hinanden, men skam få os, hvis vi ikke tager ved lære af SKAM: den kan også bruges til at opnå selvindsigt, tilgivelse og reelt venskab. 

Verden er nok blevet revolutioneret, men ikke mere end at den gamle lærdom om, at det afhænger af os selv, om teknikken er god eller ond, stadig er gyldig.« 


Jens Raahauge, bestyrelsesmedlem i Dansklærerforeningens Folkeskolesektion.