Dansklærer: Elevernes fordybelse er på evig prøve i vores digitale tid

altinge.dk, 27. juni 2018. Af Birgitte Darger

Debat: Undervisningen er udfordret af nettets uendelige muligheder og et præstationsræs, der ikke efterlader meget rum til fordybelse, skriver formanden for Dansklærerforeningen, Birgitte Darger.


Birgitte Darger, Underviser i dansk på Christianshavns Gymnasium, formand for Dansklærerforeningens bestyrelse for stx og hf

»Jeg underviser i dansk i gymnasiet. Fra det udsigtspunkt er det interessant at prøve at overskue de mange meninger der er om det jeg laver. Er der tale om faglighed for mine elever? Ja, mener jeg. Faglighed med forhindringer, men ja, faglighed.

Debatten om faglighed viser vi har forskellige fagsyn, forskellige syn på hvordan eleverne lærer bedst, hvad undervisning er, hvordan fag samarbejder og så videre. Det virker som om at er man ikke enig i fagsynet, slår man løs på hinanden med fagligheden. Men findes faglighed som en objektiv størrelse?

Dansklærere bærer for eksempel rundt på forskellige fagligheder formet af blandt andet studie-tidspunkt og universitet. Så taler vi overhovedet om det samme?«

Læs hele artiklen på altinget.dk