Bliv medlem i dag og få masser af fordele – læs mere
Folkeskolen.dk | 3. september 2024 | Af Pernille Aisinger
»Man kan godt komme til at tænke på udtrykket ’en mastodont på lerfødder’, når man ser på den faglige forening for dansklærere. Dansklærerforeningen er både den ældste og den største af de faglige foreninger med eget hus og forlag, og der er ingen tvivl om, at formand for folkeskolesektionen Ida Geertz-Jensen og resten af bestyrelsen har indflydelse på skolepolitikken på Christiansborg.
Men selv om foreningen er stor, og medlemmerne får tilbudt både rabat på danskmaterialer, et månedligt magasin, kurser, sparring og meget andet, så hører det med til historien om foreningen, at medlemstallet er faldet til en tredjedel på de seneste 10 år.
Ida Geertz-Jensen har været formand for Dansklærerforeningens folkeskolesektion i to år, men medlem af bestyrelsen i 10 år.
(Foto: Pernille Aisinger)
”Der er ingen tvivl om, at jeg ser det som et nederlag, at det går støt nedad med medlemstallet. Vi i bestyrelsen bruger jo vores fritid på det her arbejde, og det giver kun mening, hvis vi har medlemmer i ryggen. Jeg kan godt komme til at slå mig selv oven i hovedet over det, for vi har tydeligvis ikke knækket koden til medlemstilgang”, siger Ida Geertz-Jensen, som har været formand for foreningen siden 2022.
Bestyrelsen er enige om, at man har brug for de studerende på læreruddannelsen, og derfor ændrede de for nogle år siden vedtægterne, så lærerstuderende har en fast plads. Foreningen har tæt kontakt til læreruddannelsen - blandt andet fordi Dansklærerforeningen som helhed også rummer en sektion for læreruddannere og én for gymnasielærere, STX og erhvervsgymnasierne.
”Vi ser det som en meget vigtig opgave for os, for de lærerstuderende bliver færdig med dansk efter to år på uddannelsen, og så går der yderligere to år, før de skal ud at undervise. Vi skal være en bro for dem i mellemtiden”, siger Ida Geertz-Jensen.«
Læs hele artiklen på folkeskolen.dk:
>folkeskolen.dk/dansk-danskundervisning-laererliv/dansklaererforeningen-bygger-bro-mellem-laereruddannelsen-og-praksis/4779324
Del denne artikel