Det danske Akademi: Silas til Jesper Wung-Sung – Jens Raahauge blogger på folkeskolen.dk

folkeskolen.dk, 29. november 2019. Blog af Jens Raahauge

»Ved akademiets årsfest uddeltes årets priser, blandt andet Silas-prisen til Jesper Wung-Sung. Overrækkelsen berigede den højtidelige begivenhed med livgivende morskab.

Silas-prisen er opkaldt efter Cecil Bødkers knægt fra året, hvor dansk børnelitteratur brændte igennem med hende, Ole Lund Kirkegaard, Benny Andersen, Halfdan Rasmussen og Flemming Quist Møller; 1967. Ja, Silas, det er ham med den sorte hoppe; ham der flygter fra arbejde for at opnå friheden til at følge sit hjerte og gøre det, han har lyst til. Alene af den grund ser man et slægtskab mellem ham og dagens prismodtager, Jesper Wung-Sung, der opgav sit drengejob som avisbud og smed aviserne i havnen; han lovede sig selv en fremtid i frihed til at følge sin lyst. Og den frihed har han udnyttet til at skabe et helt unikt forfatterskab.

I akademiets begrundelse hedder det blandt andet: ”Jesper Wung-Sung går direkte til de store spørgsmål og undrer sig og er til stede i de spørgsmål, han rejser. Og han gør det, så man suges ind. Mærkeligt er det så forslugent at læse bøger med så knugende temaer. Det kan kun lade sig gøre, fordi der fortælles med et meget stort overskud. Bøgerne bliver ikke kun læselige og til at holde ud – nej, man læser grådigt og belønnes, for der er ingen sukkersødhed og hulheder. Han kan simpelt hen fortælle,” lyder akademiets motivation.

I den tale, der motiverede prisen, sluttede akademimedlem og forfatter Ida Jessen med ordene: "Jesper Wung-Sung skriver bedre end godt. Jesper Wung-Sung fortæller bedre end godt." 

Lad os dansklærere gøre som akademiet: sætte pris på, at vi har hans rige forfatterskab til rådighed.

Før Jesper Wung-Sung er prisen blevet uddelt til Bjarne Reuter, Peter Mouritzen, Bent Haller, Flemming Quist Møller, Kim Fupz Aakeson, Jakob Martin Strid, Oscar K & Dorte Karrebæk og Cecilie Eken. 

Den liste kunne mageligt være rygrad i rækken af årsplaner, og den gav mig svar på spørgsmålet om,

hvorfor jeg kan li' / Det Danske Akademi:/ de vælger ud med sikker ånd / den litteratur, der knytter bånd / til det, der fanger vort liv og vor færden / og sætter os ind i en større verden.

Hvor er det dog berigende, at vi har smagsdommere! Noget er bedre end andet, og det skylder vi at præsentere eleverne for; ikke mindst dem, der kommer fra familier uden bogreol.

Og lad mig så nævne, at Gelsted-Prisen blev tildelt Christina Hagen, Beatrice-Prisen gik til Olga Ravn,  og Selskabets Pris fik Ove Korsgaard, om hvem Per Øhrgaard fortalte, at han er blevet lærer, rektor og professor uden nogensinde at have været til eksamen. Sær musik i disse tider!

Alle motiveringerne, som om føje tid kan læses på akademiets hjemmeside, http://www.danskeakademi.dk/, rummede fine analyser, stor indsigt og perspektivrige læsninger, som gav rigeligt stof til eftertanke og lyst til læsning. Men mens salen mestendels var aktivt lyttende under talerne, så fik denne lytten tilsat en befriende latter, da Ida Jessen berettede om Jesper Wung-Sungs måde at fortælle på om store, tunge emner som overgreb og sygdom.  

Endnu en helt konkret cadeau til prismodtageren - fra hele salen. Til lykke Jesper Wung-Sung med Silas!!!« 


Jens Raahauge, bestyrelsesmedlem i Dansklærerforeningens Folkeskolesektion.