Ekstra mange gode bachelorprojekter i dansk nomineres til pris

Lærerprofession.dk har nomineret de 11 bachelorprojekter, som i år skal dyste om at få fagbladet Folkeskolens og professionshøjskolernes priser for årets bedste pædagogiske afhandlinger fra skoleområdet. Fem af dem er skrevet i faget Dansk.
 
Der skulle kun have været nomineret 10, men niveauet er så højt i år, at priskomiteen valgte at udvide feltet til 11.

"Det er min klare fornemmelse, at kvalitetsniveauet kravler opad," siger medlem af priskomiteen, journalist, lærer og projektleder Thorkild Thejsen. "Sidste år nominerede vi kun ni, fordi vi vurderede, at der ikke var flere, det var helt oppe at ringe. I år peger vi på 11, som dommerkomiteen skal se på, men vi kunne sagtens have peget på måske 15 eller 20, for der var mange, der var rigtig gode. Og man kan se, at ambitionen om at behandle lærerfagligt relevante problemstillinger slår tydeligere igennem. I rigtig mange projekter kan man mærke, at de studerende er meget bevidste om, at de skal ud og virke som lærere, når de vælger de problemstillinger, de skal bokse med i deres professionsbachelorprojekt."

Også særpris
Priserne uddeles den 14. november ved et arrangement i København, hvor undervisningsminister Christine Antorini taler.

Det er tredje gang, uddelingen finder sted, og der gives priser til tre nyuddannede lærere. Udover priserne for de bedste bachelorprojekter bliver der i lighed med sidste år uddelt priser for de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Der bliver i lighed med 2013 også uddelt en særpris for et bachelor- og/eller diplomprojekt, som diskuterer muligheder og udfordringer med at arbejde med it-støttet undervisning og digitale læremidler.

Det er vejledere på professionshøjskolernes læreruddannelser, som indstiller bacheloropgaverne. I år er der indstillet 54, hvor der sidste år var indstillet 40 og året før tæt på 80.

Læs mere om nomineringerne.