Er læringsgrammatik et begreb, der sælger godt? – Jens Raahauge blogger på folkeskolen.dk

folkeskolen.dk, 11. maj 2017. Blog af Jens Raahauge

»Reklamer for De Fænomenale Multilingvisters Metode byder sig lige nu til for en god gang sprogiagttagelse, der trumfer de fleste grydeklare og testrettede øvelser.​

I min seneste klumme har jeg lagt op til nogle sproglig overvejelser omkring en dansk politikers omtale af den nyvalgte franske præsident som "en pæn lille bøssedreng". Her er mulighed for at drøfte både sprog og ytringsfrihed, sprog og mobning, sprog og erobring af dagsordenen, sprog og ordentlighed, sprog og kontekst og mange andre indfaldsvinkler. 

www.folkeskolen.dk/607843/en-boessedreng-et-skaeldsord 

Under min daglige skimning af forskellige nyhedsmedier er jeg i et par uger stødt på en reklamer for at lære fremmedsprog hurtigt og effektivt ved hjælp af en metode, der er baseret på "De Fænomenale Multilingvisters Metode". Det er fornøjelig læsning, fordi reklameteksterne ikke blot tilbyder, at man kan lære et hvilket som helst fremmedsprog på rekordtid, men også er udformet af folk, der helt klart har dansk som et fremmed sprog. Dette fremgår tydeligt af teksternes præg, at de er kommet ud gennem et digitalt oversættelsesprogram. Se selv:

Første eksempel:

Lær sproget i dit hjem. Begynd at lære hjemme, inden for 5 minutter - uden lærebøger og læringsgrammatik.

Andet eksempel:

Lær sprog med denne hjemme metode. Takket være denne simple metode kan du ændre din indgangsvinkel til sprogundervisning. Begynd at lære hjemme, inden for 5 minutter - uden lærebøger og uden terpning af grammatik.

Der er blevet pudset på sproget i reklamen:

Det er altid godt at lære sproget i sit hjem, men det er nu ændret til, hvad der passer til annoncens indhold "lær sprog" - og gør det hjemme. Denne korrektion har så afstedkommet en anden fejl, nemlig den klassiske opsplitning af et sammensat ord, "jemme-metode. 

Det absurde begreb "læringsgrammatik", som klinger ret så reformagtigt, er rettet til dansk: "uden terpning af grammatik". (Måtte reformens øvrige vokabularium opnå samme fordanskning!). Men så har man til gengæld indført en "indgangsvinkel til sprogundervisning", hvilket kradser noget i ørerne.

Ørekrads og digital forbistring er der mere af, hvis man klikker ind på den tekst, der skal få én til at se De Fænomenale Multilingvisters Metodes fortræffeligheder - for derefter at købe "Interactive Flashcards Fast Phrases".

Her er et eksempel fra firmaets "Science Journal. Global Edition" til brug i undervisningen:

Allerede 597.158 europæer har droppet ineffektive, komplicerede metoder til sproglæring og har ved hjælp af De Fænomenale Multilingvisters Formel fulgt Skiffers og Mezzofantis spor. Ejerne af sprogskoler er forskrækkede over, at den metode er blevet afsløret. Nu er de bange for, at alle kan lære om hemmeligheden bag den mest effektive metode til sproglæring.

Du kan også, uanset din alder, uddannelse og dine erfaringer med sproglæring, gå i gang, og allerede om 4 uger vil du forbløffe og chokere din familie, dine venner og dine kollegaer. Selv hvis alle tænker, at du ikke er modtagelig over for fremmedsprog, vil ingen tro på, at du kun har lært det pågældende sprog i under 30 dage.

Her er mulighed for at drøfte sprog og digitalisering, sprog og korrekthed, sprog og troværdighed, sprog og sprogtone og meget andet.

Tilbage står spørgsmålet: Er begrebet "læringsgrammatik" en sællert? Sådan som "læringsmålstyring" var tænkt at skulle være det!« 


Jens Raahauge, bestyrelsesmedlem i Dansklærerforeningens Folkeskolesektion.