Et lille uhøjtideligt analogt pip – Jens Raahauge blogger på folkeskolen.dk

folkeskolen.dk, 18. december 2018. Blog af Jens Raahauge

»Det kommer sære historier om digitale pudsigheder i disse dage, og det får mig til at tænke på, om ihærdigheden omkring digitalisering af skolen nu også sker velovervejet.

I bogen Det bedste sovemiddel - og andre overvejelser argumenterer livskloge Frederik Dessau for viskelæderets betydning for en skrivendes tankevirksomhed; det er jo vanskeligt at rette, så derfor tænker man sig godt om, inden man skriver - viskelæderet fremmer refleksionen. 

Nu er det meget lettere at rette, når man skriver digitalt, konstaterer Dessau, men føjer til i næste pennedrag, at dette jo indebærer en opfordring til at skrive ureflekterede tanker, og hvorfor dog gøre det? De er måske tilmed vanskelige at rette i!

Der er uanset om man vil det eller ej en korrespondance mellem sprog og virkelighed, som får autenticitet af nærhed.

Jeg er kommet til at tænke over dette, fordi Gældsstyrelsen har udsendt breve til en lang række mennesker, som får eftergivet gæld. Blandt dem er der flere velstillede mennesker, som har fået strøget gæld, de ikke vidste, de havde, og de er blevet oplyst om ikke-eftergivet gæld, som der heller ikke vidste de havde, og som de ikke ved, hvad består af.

Når alt dette ankommer uforklaret i post, er begrundelsen, at brevet er systemgenereret. Rend mig! Al sund fornuft er sat ud af kraft, og man mister tiltroen til systemet.

Tænk, Fredensborg Kommune har skrevet til en kontanthjælpsmodtager, at en tildelt julehjælp vil blive trukket i kontanthjælpen til januar. Det er nu ændret, men ikke med en beklagelse over at have udvist manglende dømmekraft i forvaltningen, men med et udsagn om, at hjælperen har indberettet forkert.

Samme kommune har jeg været ansat i for år tilbage, og pludselig er der begyndt at dumpe breve fra "din arbejdsgiver" i min e-post. Hveranden måned bliver jeg tilskrevet 0,01 kr., som så bliver inddraget igen måneden efter.

Jeg ved godt, at jeg bare bliver systemgenereret, men hvor er det latterligt. Og så er det man grubler på, hvordan elever, som vi sender ud i datahavet, risikerer at blive håndteret - fjernt fra klasselærer og litteratursamtale.

Tænk, om nogle får systemgenereret kompetencer, de aldrig har bedt om, eller bliver afkrævet andre kompetencer, som de ikke anede, de havde eller havde haft.

Hvad med at koble den sunde menneskelige fornuft til og måske bygge lidt dæmninger ved datahavet - indtil vi  med viskelæreret i ånden får håndskrevet, hvad meningen med det hele er.   

Hav en glædelig julefesttid og et frodigt, fredeligt nyt år.«


Jens Raahauge, bestyrelsesmedlem i Dansklærerforeningens Folkeskolesektion.