Faglig læsning skal foregå hele tiden – i alle fag

folkeskolen.dk, 17. februar 2020. Af Pernille Aisinger

»Jo tidligere man lærer eleverne strategier til at læse fagtekster, jo bedre. Men det er ikke gjort med et forløb på et par uger, siger Joy Lieberkind. Det skal foregå, hver gang man tager fat på et nyt emne, og dansklærere kan med fordel hjælpe kollegerne på vej.

En del stærke læsere vil af sig selv udvikle strategier til for at tilegne sig nye termer og forstå svære fagtekster - de vil overvåge deres egen forståelse, bruge hvad de har i hukommelsen osv. Men det kræver stort overskud, og langt de fleste har brug for at blive hjulpet på vej, hver gang de kommer til et nyt område. Derfor skal faglig læsning, hvor man arbejder med forforståelsen, ordforrådet og efterbehandlingen, begynde tidligt og fortsætte hele vejen op i folkeskolen.

Joy Lieberkind har skrevet lærebøger om faglig læsning og hun holdt en workshop på konferencen De Store Læser om emnet. For selv om det er mange år siden, at man begyndte at tale om faglig læsning i den danske folkeskole, er det fortsat noget, lærerne har brug for at huske, mener hun.«

Læs hele artiklen på foleskolen.dk


Joy Lieberkind har skrevet flg. bøger fra Dansklærerforeningens Forlag: