Formænd: Bebyrd ikke dansklærerne med flere kanonforfattere

folkeskolen.dk, 21. december 2020. Af Af: Pernille Aisinger

»En studerende har stillet et borgerforslag om flere kvinder i litteraturkanonen. Formændene for læreruddannelsens og folkeskolens dansklærere synes ikke, det er vejen frem. De tror mere på pejlemærker og plads til litteratur i læreruddannelsen.

Men formanden for Dansklærerforeningens folkeskolesektion Katja Gottlieb er ikke interesseret i at udvide listen.

"Jeg er udmærket klar over, at kanonen har en maskulin slagside, og selvfølgelig er det problematisk. Kvinderne er der jo, men de har været voldsomt overset og er blevet udeladt. Det er fint, at borgerforslaget peger på det, men en af udfordringerne ved kanonen er, at den ved at ramme noget ind, får andet til at falde udenfor - temmelig meget på 1000 års litteraturhistorie. Det får vi ikke løst ved at føje tre kvinder til", siger hun.

Formanden for Dansklærerforeningens sektion for læreruddannelsen Lars Stubbe Arndal er enig.

"Mangfoldighed er en god ting, og der er masser at tage af i litteraturhistorien. Men jeg tror ikke, at det løses ved, at man her og nu sætter tre ekstra kvindenavne på. Det handler i langt højere grad om, at lærerne er klædt på, så de kan træffe de rigtige valg, når de står ude i klassen. Så de fx hvis de arbejder med LGBT, er så meget hjemme i Bangs forfatterskab, at de ved, at han allerede for 100 år siden forholdt sig til køn som en konstruktion", siger han.


Læs hele artiklen på folkeskolen.dk