Hvor personlig er din håndskrift?

nyheder.tv2.dk, 31. juli 2017. Af Anders Lars Buch-Larsen

Digitale fremskridt giver nye måder at kommunikere på. Men håndskriften og det personlige udtryk forsvinder.


"Der er et stærkt personligt præg, når man skriver i hånden frem for på computeren
Marie Elmegaard, formand for Dansklærerforeningens folkeskolesektion

...

»Dannelse og personlighed
Prognosen er ikke grebet ud af det blå. Modsat tidligere tiders fokus på håndskrift gennem hele skolegangen ligger slutmålet for skrift i folkeskolens fælles mål i dag i fjerde klasse. Karakterer for orden er udskiftet med layout som parameter i den samlede bedømmelse.

Slutmålet betyder selvfølgelig ikke, at elever stopper med at skrive fra den ene dag til den anden. Men et øget digitalt fokus, blandt andet i prøver, trænger unægteligt håndskriften i baggrunden. Også selvom en række studier viser, at vi både lærer, husker og løser opgaver bedre, når vi bruger hænderne.

Dermed er en del af dannelseselementet og elevens personlige præg i fare for at gå tabt eller svinde ind til et minimum, fortæller formand for Dansklærerforeningens folkeskolesektion Marie Elmegaard:

- Uanset om man skriver sammenhængende eller med blokbogstaver, er der et stærkt personligt præg, når man skriver i hånden frem for på computeren. Derfor er det vigtigt for os at bibeholde håndskriften i danskfaget. Det er et sted med et meget personligt aftryk, siger hun.

Skriftlig succes
Marie Elmegaard forklarer, at det at sætte sin egen signatur kan give børn en anden følelse af at lykkes med at kommunikere. Uden computerens stavekontrol og digitale værktøjer er man mere overladt til sig selv. Og mens det kan være mere udfordrende, oplever Marie Elmegaard, at det også giver eleverne en større succesfølelse.

- Elever bliver ikke nødvendigvis værre til at stave eller skabe orden ved at bruge en computer. Men hvis man tror, at alt kan klares digitalt, tager man fejl. Der skal være noget basalt, man skal have på plads først, og her kommer håndskrift ind i billedet, siger hun.

- Ligesom alt andet digitalt kan maskinskrift bruges som et værktøj i hverdagen. Men der er også en fare for, at vi luller os ind i en verden, hvor man kun kan klare sig, når man har en mobil eller iPad ved hånden. Det er ikke personligt nok og gør heller ikke eleverne funktionsdygtige. De bliver dygtige til computeren – men alt det udenom kommer til at mangle.«

Læs hele artiklen på nyheder.tv2.dk