Hvorfor ikke arbejde med standup i dansk?

folkeskolen.dk, 26. oktober 2020. Af Pernille Aisinger

»Comedy har et stort potentiale for danskfaget, mener dansklærer og forfatter Trine May. Hun undrer sig over, at der ikke er flere af hendes kolleger, der arbejder med det. Derfor har hun skrevet en bog, 'Kongen af Comedy', med konkrete forslag til forløb.

Trine May giver i bogen om Anders Matthesen konkrete forslag til, hvordan man kan arbejde med standup-genren i danskfaget."

Trine May giver i bogen om Anders Matthesen konkrete forslag til, hvordan man kan arbejde med standup-genren i danskfaget.

Når Anders Matthesen taler på en scene, leverer han direkte brugbart guf til danskfaget. Der er basis for sproglig analyse, arbejde med mundtlighed, retorik og ikke mindst diskussion af humor og moral. Trine May har undervist i 16 år i folkeskolen og siden skrevet en række lærebøger og holder kurser for lærere. Hun har for nyligt skrevet bogen Anders Matthesen, 'Kongen af Comedy', sammen med sine to sønner, og den indeholder et helt konkret forløb til, hvordan man kan arbejde med genren i udskolingen i dansk.

"Jeg arbejder rigtigt meget med ungdomslitteratur, og det her skal bestemt ikke stå i stedet for læsningen af noveller eller romaner. Men ungdomslitteraturen er ret dyster for tiden. Den handler meget om selvskade og angst. En gang i mellem kunne det måske være fedt - ikke bare for at lefle for eleverne - at tage noget, der ikke var så dystert. Særligt fordi stand uppen har så stort et potentiale", siger hun.«

Læs hele artiklen på folkeskolen.dk