Karaktergivning giver ekstra panderynker hos lærerne i år

gymnasieskolen.dk, 2. april 2020. Af Tina Rasmussen og Johan Rasmussen


“Hvis eleverne ikke bliver udfordret mundtligt og hørt tilstrækkeligt, kan man ikke vurdere dem fair.
MISCHA SLOTH CARLSEN, FORMAND
DANSKLÆRERFORENINGEN FOR STX OG HF


»Det er svært at give årskarakterer baseret på en periode med fjernundervisning. Det mener flere faglige foreninger. Lærerne forbereder sig på en historisk anderledes afslutning af skoleåret.

Risikoen for, at sommerens eksamener bliver aflyst og skal erstattes af årskarakterer, hænger fortsat over landets gymnasier, hf-kurser og VUC’er.

Godt nok åbnede statsminister Mette Frederiksen tidligere på ugen for muligheden af en gradvis åbning af skoler og andre uddannelsesinstitutioner efter påske, men om eksamenerne kan gennemføres helt, delvist eller slet ikke er fortsat uvist.

Derfor forbereder lærerne sig på, at de årskarakterer, de om kort tid skal give, kan få endnu større betydning end normalt. Men det er ikke uden problemer, lyder det fra flere faglige foreninger, som gymnasieskolen.dk har talt med.

I Dansklærerforeningen for stx og hf er formand Mischa Sloth Carlsen bekymret, og hun er ikke alene. 

“Vi taler om det i både danskfagets Facebookgrupper og blandt kolleger på skolerne. Det er tydeligt, at det er noget, der fylder i lærernes tanker i forhold til deres aktuelle undervisning,” siger hun. 

Er bedømmelsen fair?
Hendes egen og kollegernes bekymring går på, om de er i stand til at vurdere eleverne på en tilstrækkelig kvalificeret og fair måde, når undervisningen er flyttet ud af klasselokalet og nu foregår hjemme ved computerskærmen.

“Hvis eleverne ikke bliver udfordret mundtligt og hørt tilstrækkeligt, kan man ikke vurdere dem fair. Det handler om rimelighed, og det er vores ansvar at sikre et grundlag for det,” siger Mischa Sloth Carlsen.  

Hun er især bange for, om lærerne mister blikket for de stille og sårbare elever, nu hvor alle sidder hjemme bag hver sin skærm. 

Selv prøver hun at bruge en stor variation af digitale platforme og virtuelle undervisningsformer, der gør, at eleverne arbejder med deres mundtlighed, og hvor hun kan lytte med og undervise dem i mindre grupper. 

“Jeg eksperimenterer med måder, jeg kan høre eleverne på. I denne helt ekstraordinære situation bliver man endnu mere fokuseret på, om man er opmærksom nok på alle. Ingen kan undervise på rutinen i øjeblikket,” siger Mischa Sloth Carlsen.«

Læs hele artiklen på gynmasieskolen.dk