Lidt mundgodt – Jens Raahauge blogger på folkeskolen.dk

folkeskolen.dk, 10. april 2019. Blog af Jens Raahauge

»Det kan være besværligt med, men det er kikset uden: oplæsning styrker fællesskab, ordforråd og fordybelse. Men det er vigtigt at finde en måde at komme i gang på, der får lysten til at stige.

Der er grund til at kippe med flaget for CFU Bornholm; de afholder bornholmsmesterskaber i oplæsning for 7. klasser. Og jeg nyder den ære at være dommer ved begivenheden.

 

Faktisk er arrangementet en opfølgning på de landsdækkende H.C. Andersen-oplæsninger, som fandt sted fra 2005-16, hvor en markant ændring af arbejdsvilkårene i folkeskolen havde udtyndet deltagelsen i de to seneste år.

Men CFU Bornholm ville altså ikke overgive sig!

I de 12 år konkurrencen havde fundet sted, bestod tekstvalget i eventyr af H.C. Andersen. Vi eksperimenterede med nyere tekster - i første omgang som et supplement til HCA. Men nej, de nyere og nye tekster gav næsten uden undtagelse de unge oplæsnere problemer; ingen har som HCA mestret mundtligheden i skriftsproget.

Ved bornholmsmesterskaberne tog vi sidste år nyere tekster ind, så eleverne også kunne vælge noget af fx Jesper Wung-Sung, af Benny Andersen og af Dennis Gade Kofod. Det viste sig, at nogle af Jesper Wung-Sungs tekster blev valgt og fungerede godt. Men ellers blev kun HCA-tekster valgt.

I år faldt de fleste valg så på Dennis Gade Kofods Vildfaren, og det blev en helt forrygende oplevelse. Jeg syntes forlods, at det var en fin tekst, men at den skulle vise sig at ligge så godt i munden, som den viste sig at gøre, overraskede mig.

Halvdelen af oplæserne satte lyd og minik på denne forunderlige histories ord, så den både levede sit eget liv i de godt 200 tilhøreres øjne og åndedræt, og fik en personlig toning af hver enkelt oplæser. 

Det, der i min optik forenede dem, var den kærlige anerkendelse af det, man kunne kalde bedstemorpædagogik, som altid udspringer af kærlighed - i modsætning til topstyret pædagogik, der ofte har henvendelsesretningen 'skråt ned' og derfor kan have en tendens til at avle modtryk: 'skråt op'. 

Oplæsning er væsentlig, fordi eleverne ved at sætte lyd på det partitur, som ordene danner, kommer til at tale tydeligere, får smagt på nye og ukendte ord, får formidlet en historie til fællesskabet og får gået i dybden med en historie for at kunne give den videre.

Men det er vigtigt at finde de historier, der ligger godt i munden, så man får en god start.

Derfor vil jeg som supplement til HCA gøre opmærksom på Jesper Wung-Sungs erindringer fra 'Lynkineser' og Dennis Gade Gade Kofods 'Vildfaren'.

ps.

Vinder af BM blev Wilma fra 7. kl. på Peterskolen med 'Vildfaren', nr. 2 blev Magnus fra 7. kl. på paradisbakkeskolen med 'Vildfaren' og nr. 3 blev delt mellem Freja Louise fra 7. kl. påKongeskærskolen med 'Vildfaren' og  Ida fra 7. kl. på Åvangskolen med 'Langpærer'.«


Jens Raahauge, bestyrelsesmedlem i Dansklærerforeningens Folkeskolesektion.