Sådan virker det ikke, Løkke – Jens Raahauge blogger på folkeskolen.dk

folkeskolen.dk, 3. maj 2017. Blog af Jens Raahauge

»En pose penge til skoler, der på rekordtid "løfter" eleverne, er regeringens nye initiativ til styrkelse af folkeskolen. Men elever er ikke fisk eller olie eller ...​

Når der har været møde på Kvotekongevej, og der er fundet en pæn donation til interesserede stemmefiskere, kan det muligvis spores resultater i lovgivningen eller i administrationen af den.

Når der har været møde i Mærskefterhvaddufølervej, og der er fundet en pæn donation til at smøre stemmerne med, kan det muligvis spores i resultater i lovgivningen eller i administartionen af den.

Bivirkninger er ikke interessante, hverken når det handler om beskadigelser af omgivelser, småerhverv eller statens indtjening. For det handler om magt.

Når der er møde blandt en skoles ledere og lærere, og der pludselig er udsigt til en fed støttecheck til dem, der scorer højere på rekordtid, vil det ikke nødvendigvis kunne spores i elevernes karakterer, for her handler det ikke om magtudøvelse. Det handler om en sammensat indsats af det, der kan måles, af det der ikke kan måles og af forebyggelse af skadelige bivirkninger. I modsætning til de store fiskere må man i pædagogik ikke skrabe bunden i jagt på kortsigtede gevinster.

Vi må gå nye veje, lyder argumentet for den bonusordning, der ligner de veltrampede stier, som partistøttefænomenet løber ad. Måske er det ikke så dumt, at overveje nye veje, men så burde man starte med fordomsfrit tage afsæt i en samlet analyse af de skadevirkninger, som folkeskolereformen har forvoldt. Lad os dog lære af den kritik, der er berettiget, og ikke kun lytte til jubelsangen, der cirkulerer i forligspartiernes osteklokke.«      


Jens Raahauge, bestyrelsesmedlem i Dansklærerforeningens Folkeskolesektion.