Salg af i-bøger stiger, men papirbogen overlever

gymnasieskolen.dk, 13. december 2018. Af Marie Rohleder

»Salget af i-bøger vokser, men ­papirbogen efterspørges fortsat. Der er brug for begge dele, mener dansklærernes formand (Birgitte Darger, red.)

“Bogen forsvinder fra gymnasiet”. “Det papirløse gymnasium er på vej”.

For få år siden lå dommedagsprofetierne tungt oven på den klassiske papirbog. Men i dag er virkeligheden en anden. I-bogen har ikke overtaget papirbogens plads i gymnasiet, men er mere blevet et solidt supplement. 

[…]

‘Både og-situation’
Det er altså stadig salget af papirbøger, der yder det største bidrag til de sorte tal på bundlinjen hos de store forlag. 

Birgitte Darger, formand for Dansklærerforeningens sektion for stx og hf, bruger gerne i-bøger og internettets ressourcer, men ikke på bekostning af den klassiske papirbog.

Når eleverne eksempelvis skal læse værker i dansk, er det ofte den fysiske version af romanen, de dykker ned i.

“Papirbogen forsvinder ikke fra gymnasiet. Det er godt at lukke internettet ind i undervisningen, men det har også en værdi i sig selv at kunne lukke internettet ude. Eleverne får en helt anden læseoplevelse på papir med bedre rum til fordybelse,” siger Birgitte Darger.

I Dansklærerforeningen har man snakket meget om, hvordan man kan kombinere papir og net.

En mulighed er at have en grundbog i dansk som i-bog og dernæst bruge papirbogen til læsning af noveller og digte – eller omvendt at have en grundbog på papir og bruge nettet til perspektivering.

“Når eleverne har bogen foran sig fysisk, så kan de nemmere visualisere start og slut på, hvad de skal kunne. Men det er en ‘både og-situation’, hvor vi skal finde en god balance mellem net, digitale læremidler og papirbøger,” siger Birgitte Darger.

Indbygget progression
Gymnasieelever skal forholde sig til en palet af digitale læremidler i dag. Men det er op til lærerens præferencer, om i-bogen bliver inviteret ind i undervisningen.

Marie Falkesgaard Slot er ph.d. i læremidler i gymnasiet og ansat ved Læremiddel.dk.

Hun ser i-bogen som et godt mix mellem papirbogen og et digitalt teknologisk læringsunivers.

“En i-bog er et didaktisk læremiddel. Den strukturerer og legitimerer undervisningen, fordi den gode i-bog har indhold, mål og aktiviteter, hvor der er en indbygget progression i forhold til, at eleven bevæger sig igennem et fagligt indhold. Indhold og aktiviteter skal have en åbenhed og en alsidighed, så eleverne bliver både engageret og udfordret,” siger Marie Falkesgaard Slot.

Med en i-bog kan eleven personliggøre sin tekst ved hjælp af notater. De skrivetekniske værktøjer, som i-bogen faciliterer, kan styrke elevens studie- og notatteknik, forklarer hun.

"De digitale læremidler stiller andre krav til, hvordan eleverne tilegner og konstruerer viden," siger Marie Falkesgaard Slot.«

Læs hele artiklen på gymnasieskolen.dk