Tænketank: Drop afgangsprøve i mundtlig dansk - den favoriserer piger

Berlinske, 14. maj 2018. Af Jens Beck Nielsen

En urimelig prøveform forfordeler pigerne ved folkeskolens afgangsprøve i mundtlig dansk. Sådan lyder det i en ny analyse fra tænketanken Cevea. 
Marie Elmegaard, formand for Dansklærerforeningens folkeskolesektion, tvivler meget på, at lærere og censorer favoriserer piger. Det er i hvert fald ikke hendes erfaring fra fem år som efterskolelærer og med hundredevis af elever til eksamen.

"De kommende uger vil mange piger brillere ved folkeskolens afgangsprøve i mundtlig dansk, mens drenge i højere grad vil humpe ud af lokalet med lavere karakterer.

Karakterforskellen mellem kønnene ved afgangsprøven er ifølge en ny analyse fra tænketanken Cevea steget fra et karakterpoint i 2007 til 1,9 i 2017. Og ifølge tænketanken favoriseres pigerne i en sådan grad, at prøveformen bør droppes.

»Vi antager, at der er en bedømmerbias,« siger Rie Ljungmann, analytiker ved Cevea:

»Pigerne er ofte mere modne i niende klasse og er måske bedre til at tale med de voksne, som skal vurdere dem. De kan være mere charmerende, og så kan man bedre lide dem.«

»Men det nytter ikke noget, at vi har en afgangsprøve, der præmierer de unge, som på det tidspunkt er lidt mere modne. Den er ikke ligeværdig mellem kønnene og duer ikke,« tilføjer Ria Ljungmann.

... 


(Foto:Marie Elmegaard, Formand for folkeskolesektionen)

Urimeligt angreb på lærerne

Marie Elmegaard, formand for Dansklærerforeningens folkeskolesektion, tvivler meget på, at lærere og censorer favoriserer piger. Det er i hvert fald ikke hendes erfaring fra fem år som efterskolelærer og med hundredevis af elever til eksamen.

»Jeg bliver faktisk pikeret over et sådan angreb på lærernes dømmekraft, som der i øvrigt er meget fokus på i øjeblikket. Lærerne har en professionel tilgang, som bygger på uddannelse og erfaring. Den bør man have tillid til,« siger Marie Elmegaard.

Derimod kan piger og drenge ifølge hende have forskellige fordele ved prøveformerne i mundtlig dansk (se faktaboks nedenfor): Mens piger ofte fordyber sig i længere forløb, kan drenge groft sagt skære hurtigt ind til benet.

Rie Ljungmann, er det nødvendigvis uretfærdigt, at piger forstår en eksamensform bedre end drenge?

»Vi er nødt til at have en prøveform, som ikke forfordeler et bestemt køn, fordi den er indrettet på en måde, hvor man kan frygte, at nogle børn præmieres for at virke mere voksne. Det er de ikke selv herrer over.«

I bemærker i analysen, at drenge generelt får højere karakterer i matematik end pigerne. Betyder det så, at drenge har en urimelig fordel i dét fag?

»Nej, vi har ingen ambition om, at alle skal komme ud af folkeskolen med samme karakterer. Og i øvrigt falder forskellen mellem kønnene i matematik. Problemet ligger i, at den mundtlige prøve tilsyneladende forfordeler et bestemt køn i stigende grad. En mundtlig prøve er jo censorens personlige vurdering af den, som sidder over for én.«

Hvis mundtlig dansk er en dårlig måde at vurdere elevernes evne til at formidle mundtligt, hvad er så en bedre eksamensform?

»Vi skal interesse os for, om de lærer det rigtige, men jeg er ikke sikker på, at vi har brug for at teste dem i mundtlig dansk, hvis ikke vi kan gøre det på en ordentlig måde. Og jeg har desværre ikke løsningen.«"