Tanken kørt i Pit Stop – Jens Raahauge blogger på folkeskolen.dk

folkeskolen.dk, 4. november 2018. Blog af Jens Raahauge

»Et polsk filosof i et Mercedes-magasin sender tankerne omkring kunstig intelligens i pit stop. Lad os få fyldt lidt argumentation på tanken.

I et glitrende magasin, der har titlen me, og som udgives af Mercedes-Benz Danmark, optræder en polsk filosof Aleksandra Przegalinska, som beskæftiger sig med transhumanisme; altså med sammenkoblingen af menneske og teknologi. 

Hun medgiver, at det er vigtigt at forholde sig til teknologiske udvikling - også følelsesmæssigt, I god overensstemmelse hermed udtaler hun til spørgsmålet om menneskers angst for at humanoide robotter skal tage magten: "...at det hele skulle ende med, at der opstår en skabning, som vender sig mod menneskene, anser jeg for usansynligt. Jeg er alt for optimistisk til at få sådanne tanker."

(Hendes optræden på den seneste me Convention i Stockholm kan ses på me-convention.com)

Samtalen med Przegalinska har fået overskriften Pole Position, men ramt af hendes optimistiske afvisning af de dystre billeder, som i hendes fremstilling "popkulturen er god til at tegne", så har jeg lyst til at sende den manglende argumentation til Pit Stop.

Der er god grund til at glæde sig over mange af de landvindinger, som teknologien har gjort, og som både letter os i dagligdagen generelt og i kommunikation med og hjælp til medmennesker med handicap i særdeleshed. Men der er vel også grund til at bekymre sig over udsigten til magthaveres anvendelse af den samme teknologi: den totale overvågning, computerstyrede mord, ja, gør selv rækken færdig.

Og ærlig talt: George Orwell var vel ikke popkultur. Aldous Huxley var vel ikke popkultur. Kaspar Colling er vel ikke popkultur. Ved at lade følelsen og nedladenheden over for kritikken smelte sammen gør filosoffen sig argumentationsløs!

I sin glimrende bog, Hvordan får vi mere lighed i uddannelse, plæderer Agi Csonka for, at det vi kalder for brud med social arv, snarere end økonomi har rod i, om børnene er opdraget til at efterkomme ordrer eller til at argumentere.

Derfor er det da også paradoksalt, at skolen tilsyneladende byder mere på ordforrådsøvelser end på samtale, og mere på kompetencetænkning end på  fælles vurderinger, der har både logik, etik og æstetik som afsæt.

Løsrevne øvelser og rene kompetencemål er foræringer til de magthavere, der har i sinde at (mis)bruge sammensmeltningen af teknologi og menneske.

Så fri mig for den kunstige intelligens, så længe den menneskelige anvendes lemfældigt!«


Jens Raahauge, bestyrelsesmedlem i Dansklærerforeningens Folkeskolesektion.