Vinderne af SkriveCup-finalen 2018

Den 9. maj blev finalen i SkriveCup 2017-2018 afholdt i Koncertkirken på Blågårds Plads – en kvidrende og knopskydende forårsdag i hjertet af København. 

Vindertitlen og præmien gik til Sebastian Moeskjær Føns og Mathias Bengtsen Frøjk fra 2d, Favrskov Gymnasium, som havde remedieret Franz Kafkas Forvandlingen til rap-nummeret ”En-som”. Præmien på 5.000 kr. er sponsoreret af Dansklærerforeningen.

Der deltog 10 stærke finalister fra Fyn, Jylland og Sjælland, heriblandt både solister og mindre grupper, udvalgt blandt 18 forskellige skoler og ca. 80 deltagende klasser. Performance-optrædenerne var af meget forskellig karakter fra klassisk digt-recitation, skuespil til poetry-slam og musikalske numre. Dommerne – Birgitte Darger (formand for Dansklærerforeningens sektion for stx og hf), Kamilla Löfström (litteraturanmelder) og Tine Høeg (forfatter og tidligere gymnasielærer) – roste bidragenes høje niveau og fremhævede stemmebrug, rim og flow. Flere gange blev særlige ordspil citeret som fx ”Twitter og smitter”, ”smelter, vælter, shelter”, ligesom dommerne var glade for viltre ordbilleder som fx ”planter der vokser op igennem en sengs lameller”. Særligt begejstrede var dommerne for ét bidrag omhandlende forvandling, udført af to elever med utrolig god kontakt med publikum som afleverede det, de var var rigtigt gode til: at rappe en usædvanlig god tekst, så man kunne mærke rytme, flow og rim. Vindertitlen og præmien gik derfor til Sebastian Moeskjær Føns og Mathias Bengtsen Frøjk fra 2d, Favrskov Gymnasium, som havde remedieret Franz Kafkas Forvandlingen til rap-nummeret ”En-som”.

Men ikke kun Sebastian og Mathias var vindere af SkriveCup 2018. Alle finalister måtte på scenen og modtage en præmie fra Krabbesholm Højskole; en invitation til at arbejde videre med finaleteksten på et 3 dages langt højskoleophold i slutningen af august. Som afslutning på eftermiddagen modtog samtlige tilstedeværende den gave at høre Tine Høeg læse højt af en ny tekst. Det var en helt særlig eftermiddag, hvor litteraturen lyste og vibrerede i kreativitetens kirkerum.


Skrivecup er en konkurrence i kreativ skrivning, som forsøger at tænke elevernes skabende evner og sproglige nysgerrighed ind i litteraturdidaktikken - og den daglige undervisning. Ideen er at styrke og udfordre det kunstnerisk skabende element i danskundervisningen - med afsæt i den litterære kernefaglighed. Konkurrencen arbejder i krydsfeltet mellem remediering, innovation, kreativitet og klassisk dannelse, da det handler om at gentænke et eksisterende stykke dansk litteratur i en ny og kreativ form. Emnet for SkriveCup 2018-2019: "Kærlighed". Læs mere på skrivecup.dk