Opdagende skrivning. NY revideret udgave

Opdagende skrivning. NY revideret udgave

En vej ind i læsningen
Af Sara Hannibal, Klara Korsgaard & Monique Vitger
ISBN: 
9788772110943
Målgruppe: 
børnehaveklasseledere
lærere i indskolingen
læsevejledere og studerende på pædagog- og læreruddannelsen

NY REVIDERET UDGAVE! (April 2019) Indgik i forårets bogpakke 2019 

Bogen præsenterer en række gode grunde til at arbejde med opdagende skrivning i børnehaveklassen. Den skitserer teorien bag metoden og giver konkrete anvisninger til, hvordan man kan arbejde med opdagende skrivning.

Tilbage til oversigten.

Levering 1-3 dage
Kr. 189,00
Medlemspris: Kr. 141,75 (gælder kun på ét eksemplar)
Alle priser er ekskl. moms

Beskrivelse

Yderligere info

Anmeldelser

NY REVIDERET UDGAVE! (April 2019) 

Opdagende skrivning – en vej ind i læsningen bygger på et treårigt udviklingsprojekt, hvor en børnehaveklasseleder har arbejdet med opdagende skrivning og ladet børnene skrive i tre klasser fra starten af børnehaveklassen.

Metoden opdagende skrivning lader børnene opdage skriftens lydprincip ved at de selv eksperimenterer med at skrive.

I skriveprocessen arbejder de funktionelt med sammenhængen mellem lyd og bogstav og skriver sig dermed ind i læsningen. At lade skrivning være første vej ind skriftsproget baner således vejen for læsning.

Bogen præsenterer en række gode grunde til at arbejde med opdagende skrivning i børnehaveklassen. Den skitserer teorien bag metoden og giver konkrete anvisninger til, hvordan man kan arbejde med opdagende skrivning.

Med børnetekster fra det treårige projekt dokumenteres børnenes skriftsproglige udvikling, og hvorledes opdagende skrivning kan anvendes som redskab til at evaluere børnetekster. Afslutningsvis diskuteres konsekvenser for undervisningen i første klasse, hvis børnehaveklasselederen lader børnene skrive sig til læsning.

Opdagende skrivning – en vej ind i læsningen henvender sig til børnehaveklasseledere, lærere i indskolingen, læsevejledere og studerende på pædagog- og læreruddannelsen, men den kan læses af alle med interesse for børns skriftsproglige udvikling.

Se uddrag fra bogen.

ISBN: 
9788772110943
Antal sider: 
128
Årstal: 
2019
Forlag: 
Dansklærerforeningens Forlag
Uddannelse
DAGTILBUD OG INSTITUTIONER
INDSKOLING
Studerende
Læreruddanner
Vægt: 
0.40
Anmeldelser: 

"Den grundlæggende tanke for denne bog er at lade børnene opdage skriftens lydprincip ved selv at eksperimentere med at skrive fra starten af 0. klasse. […] Det er en inspirerende og vigtig bog, og alle, der arbejder med børn i indskolingen, vil kunne få gode ideer til det daglige arbejde."
(folkeskolen.dk, juli 2019. Af Bente Qvist Okholm)
Læs hele anmeldelsen.


"En rigtig brugbar og interessant bog om læsning og skrivning og deres sammenhæng. Bogens styrke er helt klart, at den behandler både teori og praksis. Samtidig er det en fordel. at det forskningsprojekt, der ligger bag teorien, er præsenteret og danner grundlag for de mange gode eksempler fra undervisningen. […] Anbefales til både folkebiblioteker og læringscentre, og den nye udgave bør især indkøbes til læringscentre, da den indeholder mange forslag til den konkrete undervisning."
(DBC, juni 2019. Af Mette F. F Dyreborg)
Læs hele materialevurderingen (pdf)