EKKO-serien



EKKO-serien kobler fiktion og fakta. Det unikke ved seriens bøger er ligestillingen af fiktion og fakta. I bøgernes første del præsenteres en illustreret fiktiv fortælling, mens anden del præsenterer faktuelle oplysninger og autentiske fotos om det emne den fiktive historie handler om. Serien åbner derfor op for at lade litteraturarbejdet gå nye veje.

Serien kan bruges til selvlæsning, i litteraturundervisningen, til faglig læsning eller i et tværfagligt forløb med historiefaget.

EKKO-serien henvender sig til 6.-10. klasse.

Undervisningsforløb
Undervisningsforløb til Luremine 

Undervisningsforløb til Randulf
 

Anmeldelser
... "Måske ved du det ikke, men du kan godt få din lærer til at bestille helt nye skolebøger hjem. Og det er værd at teste dine overtalelsesevner, for den nye bog Randulf er spændende og blodig som ingen anden undervisningsbog.
... Jeg kan afsløre så meget, at Randulf er varulv, og hans mor er gravid med en lille ufødt dreng i maven. Om du nogensinde får at vide, hvordan det ender, er op til din lærer. Medmindre du selv køber bogen.
Når man en smule rystet er kommet igennem novellen, sluger man hurtigt den faglige del, fordi man bare må kende grundlaget for alle uhyrlighederne. Udover at være uhyggeligt velskrevet er Randulf bestialsk illustreret af Lars Gabel. Han fremmaner forvandlingen fra idyllisk bondelandskab til blodigt helvede."
Weekendavisen, 28. maj 2014. Af Emil Blichfeldt

... "Dét er bare en god idé, er min første tanke, da jeg læser om konceptet bag de første to bøger i Dansklærerforeningens "Ekko"-serie, "Luremine" og "Randulf". Et emne fortalt og illustreret som en spændende fortælling for dernæst at blive fulgt op af virkeligheden i ord og rigtige fotos. Det er kort, klart og konsekvent.
... Først den gode historie, let læst og let forståelig, og så fakta og inspiration til mere læsestof om emnet. Både "Luremine" og "Randulf" rummer rigtig mange gode indgange til interessante diskussioner om de to emner. Serien er lagt an på at lade ”litteraturarbejdet gå nye veje” og kan bruges på flere måder: som selvlæsning, faglig læsning eller i et tværfagligt forløb med historiefaget.
Folkeskolen.dk, 10. juni 2014. Af Maja Birgitte Lumholtz

I serien findes flg. udgivelser: