Lydlet læsning

Lydlet læsning er en serie på 18 små bøger, der henvender sig til nye læsere i 0.-1. klasse. Bøgerne lægger op til at eleverne arbejder med den fonologiske stategi, og integrerer denne i deres læseudvikling.

De gule bøger er meget lette og er rettet mod slutningen af 0. klasse. De blå er lidt sværere og kan læses fra omkring begyndelsen af 1. klasse. De røde bøger er af højere sværhedsgrad end de blå og kan læses sidst i 1. klasse.

Bøgerne er bygget op på samme måde. Alle er på 24 sider, og på første opslag, side 2 og 3, vises hovedpersonerne og det tivoli, hvor handlingerne udspiller sig. De fire børn på omkring syv år, Tea, Dina, Kim og Cato, er gennemgående i hele serien. Tanken er, at læseren fra bog til bog skal være tryg ved miljø og personer, så hovedparten af energien kan bruges på afkodning af teksten.

Hver bog har en enkel handling med en sjov pointe, der gør den let at genfortælle. Sproget i bøgerne er tilnærmet børns talesprog og består hovedsageligt af korte lydlette ord, skrevet i korte og enkle sætninger med mange gentagelser.

Lydlet læsning er blevet til i et tæt og nytænkende samarbejde mellem lærer (cand.pæd.) og lærebogsforfatter Grete Wiemann Borregaard og illustrator og forfatter Tove Krebs Lange. Ikke et ord og ikke en linje er blevet skrevet, før historierne var på plads.


Inspiration og ideer til Lydlet læsning
Her kan du finde inspiration og ideer til, hvordan Lydlet læsning kan bruges i undervisningen og du kan printe kopiark til elevernes arbejde med bøgerne. Du kan også downloade folderen skrevet af forfatteren Grete Wiemann Borregaard, hvor hun går i dybden med, hvordan serien blev udviklet, hvad principperne og teorien bag serien er, og hvordan man kan bruge bøgerne i begynderundervisningen. Se også skema over bøgernes sværhedsgrader.

Kopiark til Lydlet læsning

Folder til Lydlet læsning

Skema over bøgerne til Lydlet læsning

Læs også om Læs lydlet 0 


Anmeldelse
"I disse bøger samarbejder illustrationer og tekst om historierne på en måde, så historierne kan være både læsevenlige og spændende, uden at de bliver sprogligt ukorrekte eller fortænkte". (Merete Ahner, Folkeskolen.dk)
Læs hele anmeldelsen på folkeskolen.dk
 

Se, og køb bøgerne i serien: