Sprog i sociale medier

Sprog i sociale medier

Af Tina Thode Hougaard, Trine Durup & Lasse Balleby
ISBN: 
9788772110455
Målgruppe: 
stx
hf
hhx
htx og eux

NYHED! Indgår i efterårets bogpakke 2018

Hvordan bruger vi sproget i de sociale medier, og hvordan påvirker de sociale medier sproget? Det er omdrejningspunktet for Sprog i sociale medier. Bogen tilbyder faglige begreber og metoder, der klæder såvel elever som lærere på til at kunne arbejde sproganalytisk med sociale medier.

Tilbage til oversigten med nyheder.

Levering 1-3 dage
Kr. 179,00
Medlemspris: Kr. 134,25 (gælder kun på ét eksemplar)
Alle priser er ekskl. moms

Beskrivelse

Yderligere info

Verden over er mennesker i kontakt med hinanden på sociale medier; de chatter og snapper om alting og ingenting. Men hvordan bruger vi sproget i de sociale medier, og hvordan påvirker de sociale medier sproget? Det er omdrejningspunktet for Sproget i sociale medier, der viser vej ind i nettets flersidige sproglige univers.

Bogen tilbyder faglige begreber og metoder, der skal klæde såvel elever som lærere på til at kunne arbejde sproganalytisk med sociale medier. Her er velkendte sproglige elementer såsom Roman Jakobsons seks sprogfunktioner, men bogen indeholder også nyere modeller og begreber, der er relevante i de multimodale interaktionssituationer i sociale medier. Hensigten er, at eleverne skal kunne anvende begreber og metoder til at analysere og diskutere de spørgsmål, øvelser og cases, der findes i bogen. Det er en central didaktisk pointe, at elevernes egne observationer og erfaringer på sociale medier trækkes ind i undervisningen. Det vil uden tvivl berige de analyser, diskussioner og refleksioner, som bogen lægger op til – og bidrage til elevernes digitale dannelse.

Når sproget anvendes i sociale medier, bliver kommunikationen og interaktionen medieret. Bogen går i dybden med tre forskellige områder, hvor medialekttræk er meget udtalte: 1) stavning og tegnsætning, 2) interaktion og digitale handlemuligheder (fx likes og hashtags) og 3) multimodalitet og meddelelsesdesign (nye visuelle tegn og handlinger, som fx emojis, gif’s og memes samt samspillet mellem modaliteter).

Bogen henvender sig til danskfaget på de gymnasiale uddannelser, men giver samtidig et indblik i den nyeste forskning på området. Den kombinerer den sproglige del af danskundervisningen med kravet om undervisning i medier, heriblandt sociale medier.

Se uddrag fra bogen.
 

Tilbage til oversigten med nyheder.

ISBN: 
9788772110455
Antal sider: 
176
Årstal: 
2018
Forlag: 
Dansklærerforeningens Forlag
Uddannelse
STX
HF
HHX
HTX
Vægt: 
0.50