Stavning i grundskolen - Hvad gør vi?

Stavning i grundskolen - Hvad gør vi?

Ny revideret udgave
Af Grete Borregaard
ISBN: 
9788772110585
Målgruppe: 
Grundskolelærere og læreruddannelsen

NY REVIDERET UDGAVE! (Juni 2018)

Stavning i grundskolen sætter fokus på stavning og på den udfordring, der ligger i at få teori og praksis til at hænge sammen. Den har til hensigt at støtte og inspirere læreren.

Levering 1-3 dage
Kr. 189,00
Medlemspris: Kr. 141,75 (gælder kun på ét eksemplar)
Alle priser er ekskl. moms

Beskrivelse

Yderligere info

Anmeldelser

NY REVIDERET UDGAVE! (Juni 2018)

Stavning i grundskolen forsøger med udgangspunkt i mellemtrinnet at give et overblik over, hvilke emner der skal indgå i staveundervisningen, og den synliggør nogle af de problemstillinger, man som lærer må forholde sig til.

Stavning i grundskolen

  • gennemgår lovgrundlaget for staveundervisningen
  • inddrager nyere forskning på staveområdet
  • gennemgår modeller for skrive- og staveundervisning
  • beskriver forholdet mellem læsning og skrivning
  • kommer ind på, hvad der opfattes som god staveundervisning
  • inddrager pædagogiske overvejelser vedr. planlægning, differentiering, organisering og evaluering af staveundervisningen
  • indeholder overvejelser og konkrete forslag til, hvordan staveundervisningen kan gribes an.

Stavning i grundskolen henvender sig til lærere i grundskolen og lærerstuderende.

Se uddrag fra "Stavning i grundskolen - Hvad gør vi?" 

ISBN: 
9788772110585
Antal sider: 
136
Årstal: 
2018
Forlag: 
Dansklærerforeningens Forlag
Uddannelse
INDSKOLING
MELLEMTRIN
Studerende
Læreruddanner
Vægt: 
0.39
Anmeldelser: 


"[…] jeg ville virkelig ønske, at bogen havde været tilgængelig, da jeg i sin tid gik på seminariet. Den er skrevet i et let og forståeligt sprog og kombinerer på bedste vis teori om stavning og det svære danske sprog, nyeste undersøgelser om effekten af staveundervisning med forslag til, hvordan man kan bruge denne viden i den daglige undervisning. Alt det, der bør være grundlaget for at give arbejdet med stavningen en plads i danskundervisningen, hvor meget læsning og skrivning sætter stavningen ind i en funktionel sammenhæng. 
[…] Bogens indhold er et nødvendigt grundlag, når man skal argumentere for de valg, man som professionel lærer må tage, uanset om man bruger et lærebogssystem, som fx Stjerneskud af samme forfatter, et andet stavemateriale, eller om man selv sammensætter sit undervisningsmateriale. 
[…] Jeg håber, at bogen kommer på pensumlisten på læreruddannelsen, ligesom den fint kunne være genstand for en faglig og pædago­gisk diskussion på et danskfagudvalgsmøde."

(Læsepædagogen nr. 2/2019. Af Birgitte Bundgaard). ► Læs hele anmeldelsen (pdf)


"Det er en velstruktureret udgivelse, som giver undervisere og lærerstuderende den faglige ballast til at kunne undervise i stavning på mellemtrinnet. En oplagt grundbog til faget dansk på læreruddannelsen.
[…] Bogen erstatter den tidligere udgave og anbefales til lærerbiblioteker samt til læreruddannelsernes samlinger, hvor den er oplagt at arbejde med i faget dansk. Det vil desuden være oplagt at have bogen på hylden på folkebiblioteker i uddannelsesbyer."

(DBC, Materialevurdering, 29. oktober 2018. Af Henrik Munch Jørgensen)  Læs hele anmeldelsen (pdf)