Textlaboratoriet

Textlaboratoriet

Analyse, teori, innovation
Af Helle Munkholm Davidsen & Julie Püschl
ISBN: 
9788779968189
Målgruppe: 
7.-10. klasse

Textlaboratoriet er målrettet udskolingen. Bogen behandler helt forskellige tekster som musikvideo, reklamer, noveller og digte. Eleverne skal arbejde med tekstanalyse og udvikling af egne produkter.

Levering 1-3 dage
Kr. 189,00
Medlemspris: Kr. 141,75 (gælder kun på ét eksemplar)
Alle priser er ekskl. moms

Beskrivelse

Yderligere info

Anmeldelser

Webmateriale

I Textlaboratoriet opbygger eleverne brugbar viden om de klassiske tekstanalytiske greb og lærer at anvende dem på et bredt udvalg af tekster. Eksempelmaterialet består blandet andet af biedermeier-malerier, gamle og nye reklamer, impressionistiske og absurde noveller, punk- og ghettodigte og vareemballager.

En stor del af teksterne tilgås direkte fra elevbogen via QR-koder.
Også det digitale eksempel- og analysemateriale spænder vidt fra trashy rap til moderne pop, over nyheder, til kampagne- og reklamefilm. 

Alle arbejdskapitler, eller laboratorier, hvori tekstanalytiske begreber bliver belyst og anvendt – slutter med en projektopgave, hvor eleverne skal lave et kreativt produkt for en virksomhed, og siden præsentere produkterne for hinanden. Tekstanalyse, formidling og ideudvikling er centrale fokusord i hele materialet.

Lærervejledningen består af en gennemgang af materialets fagdidaktiske grundlag, en liste over ting læreren skal huske inden undervisningen, samt supplerende kopiark.

Se uddrag fra bogen.


Digitale eksempelmateriale
Under fanen 
Webmateriale ligger links til det digitale eksempelmateriale tilknyttet bogen.

ISBN: 
9788779968189
Antal sider: 
154
Årstal: 
2016
Forlag: 
Dansklærerforeningens Forlag
Uddannelse
UDSKOLING
Vægt: 
0.35
Anmeldelser: 

Paradise Hotel" er også en tekst, der kan analyseres – Anmeldelse af "Textlaboratoriet
"Bogen er appetitvækkende og inspirerende for såvel lærer som elev. Eleverne skal ikke blot læse, men også finde digitale eksempler via QR-koder, og bliver trænet i læsning af multimodale tekster og i at læse bag om teksterne. Herudover indeholder "Textlaboratoriet" også danskfaglige tilgange og modeller, som eleverne skal være fortrolige med hen imod de afsluttende prøver. Eleverne skal for eksempel arbejde med kontraktmodellen ud fra up to date-eksempler fra realityprogrammet "Paradise Hotel".

... Bogens store styrke ligger i det lækre layout, som gør læseoplevelsen til en spændende rejse ind i danskfagets laboratorium med værktøjer som mikroskop, lup, lineal, notesbog, reagensglas og sprøjte. Kapitlerne er inddelt i laboratorier som "forløbslaboratoriet" eller "sproglaboratoriet", hvilket giver en sjov og interessant vinkel." (Cecilie Rosdahl, folkeskolen.dk, 12. december 2016)

Herunder finder du det digitale eksempelmateriale tilknyttet bogen:


KAPITEL 1: KOMMUNIKATION OG FORMIDLING


Oplysningsfilm, Rådet for Sikker Trafik


Kampagnefilm, Læger uden grænser


Nyhedsklip, DR Nyheder 


KAPITEL 2: TEMALABORATORIET


Nutidig reklame fra firmaet Nilfisk


Souvenirs: ”Jeg hader Susanne”


Sportsweardirektøren fra Valis


KAPITEL 3: FORLØBSLABORATORIET


Tv-producer fra Grand Danois


KAPITEL 4: PERSONLABORATORIET


Sys Bjerre: ”Malene” 


Natasja: ”Gi’ mig Danmark tilbage”  


Lørdagshjørnet – Dan Turell
www.dr.dk/Bonanza/serie/Portraetter/Dan_Turell


Computerspiludvikler fra Sea of Games


KAPITEL 5: SPROGLABORATORIET


Marie Key: ”Du er så uopnåelig”  


Djämes Braun: ”Fugle”


Mød forlagsdirektøren fra balstyrisk.dk


KAPITEL 6: FORTÆLLERLABORATORIET


Reklamefilm fra Oddset 


Ankerstjerne og Rasmus Seebach: ”1000 år” 


Reklamefilm fra Ikea


Oplysningsfilm fra Elretur


Rasmus Seebach: ”I mine øjne”


Mød kommunikationschefen fra Bøgelykke