Textlaboratoriet


***GULE TILBUD!***
(Til og med 31. januar 2021)
Textlaboratoriet er målrettet udskolingen. Bogen behandler helt forskellige tekster som musikvideo, reklamer, noveller og digte. Eleverne skal arbejde med tekstanalyse og udvikling af egne produkter.
Beskrivelse
Yderligere info
Anmeldelser
Webmateriale
I Textlaboratoriet opbygger eleverne brugbar viden om de klassiske tekstanalytiske greb og lærer at anvende dem på et bredt udvalg af tekster. Eksempelmaterialet består blandet andet af biedermeier-malerier, gamle og nye reklamer, impressionistiske og absurde noveller, punk- og ghettodigte og vareemballager.
En stor del af teksterne tilgås direkte fra elevbogen via QR-koder.
Også det digitale eksempel- og analysemateriale spænder vidt fra trashy rap til moderne pop, over nyheder, til kampagne- og reklamefilm.
Alle arbejdskapitler, eller laboratorier, hvori tekstanalytiske begreber bliver belyst og anvendt – slutter med en projektopgave, hvor eleverne skal lave et kreativt produkt for en virksomhed, og siden præsentere produkterne for hinanden. Tekstanalyse, formidling og ideudvikling er centrale fokusord i hele materialet.
Lærervejledningen består af en gennemgang af materialets fagdidaktiske grundlag, en liste over ting læreren skal huske inden undervisningen, samt supplerende kopiark.
Se uddrag fra bogen.
Digitale eksempelmateriale
Under fanen Webmateriale ligger links til det digitale eksempelmateriale tilknyttet bogen.
Paradise Hotel" er også en tekst, der kan analyseres – Anmeldelse af "Textlaboratoriet
"Bogen er appetitvækkende og inspirerende for såvel lærer som elev. Eleverne skal ikke blot læse, men også finde digitale eksempler via QR-koder, og bliver trænet i læsning af multimodale tekster og i at læse bag om teksterne. Herudover indeholder "Textlaboratoriet" også danskfaglige tilgange og modeller, som eleverne skal være fortrolige med hen imod de afsluttende prøver. Eleverne skal for eksempel arbejde med kontraktmodellen ud fra up to date-eksempler fra realityprogrammet "Paradise Hotel".
... Bogens store styrke ligger i det lækre layout, som gør læseoplevelsen til en spændende rejse ind i danskfagets laboratorium med værktøjer som mikroskop, lup, lineal, notesbog, reagensglas og sprøjte. Kapitlerne er inddelt i laboratorier som "forløbslaboratoriet" eller "sproglaboratoriet", hvilket giver en sjov og interessant vinkel." (Cecilie Rosdahl, folkeskolen.dk, 12. december 2016)
Herunder finder du det digitale eksempelmateriale tilknyttet bogen:
KAPITEL 1: KOMMUNIKATION OG FORMIDLING
Oplysningsfilm, Rådet for Sikker Trafik
Kampagnefilm, Læger uden grænser
Nyhedsklip, DR Nyheder
KAPITEL 2: TEMALABORATORIET
Nutidig reklame fra firmaet Nilfisk
Souvenirs: ”Jeg hader Susanne”
Sportsweardirektøren fra Valis
KAPITEL 3: FORLØBSLABORATORIET
Tv-producer fra Grand Danois
KAPITEL 4: PERSONLABORATORIET
Sys Bjerre: ”Malene”
Natasja: ”Gi’ mig Danmark tilbage”
Lørdagshjørnet – Dan Turell
www.dr.dk/Bonanza/serie/Portraetter/Dan_Turell
Computerspiludvikler fra Sea of Games
KAPITEL 5: SPROGLABORATORIET
Marie Key: ”Du er så uopnåelig”
Djämes Braun: ”Fugle”
Mød forlagsdirektøren fra balstyrisk.dk
KAPITEL 6: FORTÆLLERLABORATORIET
Reklamefilm fra Oddset
Ankerstjerne og Rasmus Seebach: ”1000 år”
Reklamefilm fra Ikea
Oplysningsfilm fra Elretur
Rasmus Seebach: ”I mine øjne”
Mød kommunikationschefen fra Bøgelykke